citat:Ursprungligen skickat av Laesk
FI: du har nog rätt du. De lutar mest åt trimac/flowerhorn.
Tragiskt att du också byter fisk ofta ;)
Du menar att det är jag som får dig att byta fisk eller vad? ;)
Men seriöst så är det ju säkert internets fel i alla fall, så är det då för mig. Då jag bodde hemma hos föräldrarna och innan jag hade internet så bytte jag(vi) aldrig fisk, det var bara om fiskarna dog typ. Nu ser man via forumen nya spännande arter varje dag, monstruösa fullvuxna fiskar som är hur snygga som helst, eller man ser filmer där någon kaxig bjässe simmar runt och äger alla och allt och blir tokimpad osv, och alltid så skapar det ett habegär.
"- En sån ska jag skaffa! Nån gång... "
Sedan nästa gång man stöter på fiskarna i akvariebutiken så trillar man dit... Och där står man för femtioelfte gången med fiskhinken i full färd att byta in fiskar man egentligen tyckte var skoj... bara för att internet har skapat ett habegär till en art man inte har någon koll på alls förutom att de fullvuxna fiskarna såg så vackra och tuffa ut i bilder och filmer...
Så är det för mig i alla fall. Men kör man på arterna som man har haft och aldrig riktigt tröttnade på utan sålde eller blev av med av andra orsaker så tror jag det är lugnt. Det är dessa arter man har ett genuint intresse för, det är inte bara utseendet som tilltalar en.
Sedan kan du givetvis hitta nya arter som passar dig perfekt om du verkligen börjar leta, men risken att du kommer avverka 10 arter utan att ens hitta en du gillar är rätt stor enligt min erfarenhet. Själv gav jag upp och började med jaggor igen. Jag blev trött på att leta. Och det började dyka upp lite info av riktiga jaguarägare att det tog evigheter innan de blev så stora som böckerna angav så den här gången har jag inte lika dålig samvete som sist för att jag huserar dem i en 375a. Bara jag får ett stabilt lekpar så går det nog bra. De lär väl maxa vid 35cm men det duger rätt bra. ;)