citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
citat:växter ska ha mjukt vatten
Visst ar det ruggigt irriterande nar folk sager A men inte O :( :D Varfor ska de inte ha det?
Alla undervattensväxter föredrar att ta näring med sina blad och ett lågt GH innebär låga halter Calcium och Magnesium, som tillsammans med ett fett bottenstubstrat och bra med ljus innebär en svår miljö att få tag på tillräckligt med Ca och Mg - speciellt Ca är svårflyttat i växten, så stressar man upp tillväxtviljan med mycket CO2 och ljus så kommer växterna snabbt börja uppvisa näringsbristsymptom och stressläcka ammonium vilket gör dom härligt gröna (av alger alltså ;)
citat:
Jag har lange undrat varfor Cryptocoryne aponogetifolia dor i "lagom" mjukt vatten pa sikt (ex i Stockholm) men stormtrivs i hart trots att den kommer fran mjukt vatten har jag for mig dvs den maste ju rimligen klara sig i mjukt vatten i naturen.
I naturen är det aldrig samma vatten som återcirkuleras mot samma blad hela tiden, så även om det är ganska låga näringsnivåer i naturen så har växterna alltid tillgång till allt.
Däremot ser du inga växter att tala om i riktiga mjukvatten där vi hittar t ex Diskus, däremot kan du uppleva Amano-scapes i gruna källor med oerhört hårt vatten där växterna står i rent calciumkarbonat.