citat:
Mätningar har jag inte pratat om - mer än om man har väldans trixiga/svåra växter som trots normal "EI-skötsel" inte funkar. Du får nog ändå erkänna att en del variabler faktiskt går att trixa lite med för att få fart på en del växter, eller annorlunda utseende.
Absolut, och det är enkelt att trixa till variabler med EI eftersom man inte behöver mäta. Man vet vad man får för nivåer iom att det hela tiden handlar om doserade nivåer.
citat:
Nee, ödmjukhet och du verkar inte riktigt höra ihop. Men, men. Jag har helt klart lärt mig mest av de som "suttit i garderoben" (enligt dig). Fritänkare, nytänkare och nyskapare. Flera av dem har ett duktigt gäng artiklar bakom sig i DATZ, Akvariet, TFH och några till.
Så dessa personer finns nödvändigtvis inte på internet? Så fort man nuddar internet så är man en gröngöling och når inte upp till okända personer som fått artiklar publicerade i DATZ?
Förstår inte vad du menar.
citat:
En är en av de få akvarister som faktiskt funnits med (som akvarist) i Guinness rekordbok - för flest antal vunna hempristävlingar.
Säger inte mig ett skvatt. Put you money where you mouth is säger jag. ;)
citat:
Fast det är klart att det inte spelar någon roll, när Amano och Kasselmann verkar vara amatörer enligt dig. Oder?
Varken Amano är Kasselman är professionella växtfysiologer, så nej dom har ingen bra koll på hur man gror växter. Däremot är Kasselmann fenomenal på att klassificera växter (är jag totalt ointresserad av) och Amano är en gud på design (vilket jag i princip enbart är intresserad av).
Det skumma är att för att kunna hålla på med det jag tycker är intressant, växtakvariedesign aka aquascaping, så måste jag kunna gro växter snabbt och enkelt. Det har absolut *inte* Amano eller Kasselmann lärt mig det är en sak som är säker.
citat:
Men, men igen. Kunskap är bra. Ödmjukhet är också bra - då lär man sig ännu mer.
Du är inte tillräckligt nyanserad. Bara för att Amano är bra på design innebär det inte att han är bra på allt, likaså Kasselmann är uppenbart inte bra på design och hennes tips om kultivering är väl minst sagt tvivelaktiga.
Man behöver en mix. En knorrig ödmjuk mix och förmåga att pussla ihop godbitarna. Men man behöver även vara lite tuff ibland och våga slakta sina heliga kor, vilket jag gjort många gånger. En gång var t ex leran, en annan gång testerna.