H2O
Mitt kar innehåller Hypsophrys Nicaraguense, Parachromis Friedrichstahlii, Vieja Maculicauda, skivtetror, diamantbarb och snart Festae.
Med dessa invånare är det inte helt lätt att ha växter då de snabbt blir uppätna.
Så för att hålla borta algerna, få lite skydd i karet samt en bättre filtrering har jag bestämt mig för att testa mangrove.
Jag hittade plantor via en annons på ebay. De skickas till mig från Hawaii, men tyvärr skickar de inte plantor så det dår bli frö.
Dessa fröer är efter vad jag har förstått 5-15 cm långa och går relativt lätt att få att gro och jag har beställt 55 st.
Så här har jag planerat att göra, ni får gärna ge mig tips om jag tänkt fel.
Ta en bit frigolit, göra hål i den där fröet passar.
Lägga frigoliten på ytan av akvariet och låta dem få lite lagom belysning första veckan.
De får sitta fast i friogliten till de fått rejäla rötter (kanske 3 månader)
När de fått såpass långa rötter att de kan nå ner till de rötter jag lagt på botten fäster jag dem där.
Om de får för mycket bladmassa kommer jag klippa ner dessa allt eftersom.
Betalningen till Hawaii är gjord idag så jag antar att jag har dem inom 1-2 veckor.
Jag tar då lite bilder samt komplitterar allt efter det händer saker(både bra saker och dålig)
Johan
verkar coolt , ta bilder hela tiden så vi får se.
ParSve
Spännande!!!
Hur tänker du göra med lysramp/täckglas?
H2O
Kikkoman, jag använder varken lysramp eller täckglas då karet är inbyggt i väggen.
Jag har Mh lampor som hänger ovanför karet så jag har tänkt att inte sätta dem direkt under 450 wattaren till en början.
Johan_Lindgren Jag kan faktiskt lova att jag inte tänker ta bilder hela tiden :)
Men jag skall ta dem ganska ofta, svårt att få något annat gjort annars.
Johan
ah de va snålt , tycker gott du kunde ta bilder "hela" tiden.:D
men nån gång då o då så blir jag lite glad iaf.
Henrik-Dehlin
Det står mycket om mangrove på SG här är en tråd därifrån där det står mycket som kan vara bra å läsa när man ska plantera mangrove.
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6103
wofflan
har själv länge varit sugen på att testa att ha levande mangroverötter i karet, hur mycket fick du betala för fröerna styck?
GoSatta
Mangroveplantor finns i butikerna lite då och då, så om man frågar sin handlare kan dom säkert ta in det. Dra upp växter från frö är ju ganska tidsödande (men iof roligare när det väl e klart)
Johan
ja det är verkligen intressant, klarar de att leva helt under vatten plantorna, el måste man plantera den högt o sen desto större de blir desto mer gå rötterna ner?
GoSatta
dom ska vara över ytan, inte hört talas om någon som har kröt dom helt under ytan.
Johan
ok, men hur fort växer dem? asså innan det börjar bli lite rejäla rötter.
GoSatta
skulle gissa på att det nog är omöjligt i ett akvarium med tanke på att det är ett träd.
krävs ju lite storlek för alla växter innan dom får tjocka träiga rötter.
http://www.jpbutler.com/thailand/images/mangrove-2.jpg
http://perso.wanadoo.fr/audrey.guillaume/images/DSCN1201.jpg
PatrikMalmo
Menassåvafamba... varför skulle ni behöva ta upp det här? Jag är ju både fisk-, filter och växtintresserad och har faktiskt inte PLATS för ett gäng mangrove, nu när jag blivit sugen. På grund av er. Styggt gjort!! :)
Hilsen,
P
Midas_Tom
det värkar kul tycker jag! bilder skulle vara kul!
marcuspajp
Kolla här:
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2000.cgi?&op=showcase&category=1&vol=-1&id=93
En av de där träden börjar få nått som liknar mangroverötter så helt hopplöst är det nog inte i akvarium.
Johan
synd bara att jag har sne tak ovan för karet, blir supersvårt att ha öppet kar om man ska ha hängande belysing
tropfrog
Jag har tre st två år gamla mangroveträd i ett miniakvarium i köksfönstret. Med endast solljus växer det otroligt sakta. Jag har aldrig testat med artificiell belysning, men det borde gå bättre. Det enda problemet jag upplever är att de verkar vara ett lätt byte för ohyra, så en del fula halvätna blad blir det.
MVH
Magnus
wofflan
snacka om att man blir sugen när man ser de snygga bilderna, kan nog bli väldigt snyggat att blanda döda svenska rötter med levande mangroverötter
Magnus, tror du att ohyran kommer av att luftfuktigheten blir för låg, eller växer hela plantan i akvariumet?
tropfrog
Mangrove är ett träd som visserligen klarar av ganska så höga vattenstånd, men så fort ett enda blad kommer under ytan så ruttnar det. Mina träd står i ca 15 cm högt vatten med hela kronan en bra bit ovanför. Luftfuktigheten gör jag inget åt, efterssom alltsammans står i köksfönstret.
Vad ohyran beror på är svårt att säga, men mina undersökningar pekar mot att mangroven är känslig mot det och poppulär hos insekter. De flesta insekter gissar jag kommer in med inköp av frukt och grönsaker. Jag har svårt att tro att högre eller lägre luftfuktighet skulle påverka insekterna nämnvärt. Lösningen är att plocka för hand så fort man ser något.
MVH
Magnus
Johan
topfrog vart köpte du dina?