lisabeth
Hmmmmmmmmm riktigt kul läsning både här och Jennys ártikel....... själv väljer jag fler akvarier framför soffa och blir gladare av en fisk eller en pump än blommor.Tur att jag har en förstående sambo,fast nog muttrade han lite när jag ställde ell yngelakvarium framför toan.Fast nu har han vant sej och jag har mätt det får plats ett till:-).
Men ett förstår han inte .....det är när jag hellre tittar i akvariet och kommenterar vad som händer där i än tittar på en film han valt för kvällen.
Shit happens.
Lisa
Prayerman
Jo det är ju så att det inte bara är män som är intresserad av akvarium. Man kan ju som akvarie intresserad kvinna ha en trilskande sambo som är man! :) I ditt fall kanske du får låta honom byta bil lite för ofta eller nåt som intresserar honom! ;)
Detta med att ge och få är iförsig en grundregel i ett förhållande, om man är intresserad av att det skall hålla.
Ursäkta om jag låter som en äktenskapsrådgivare, jag kan inte låta bli, jobbar med en del av detta i mitt yrke! :D
LN
Det finns några grundregler. Priser t.e.x. - Första regeln lyder ta bort en nolla samt dela med två . Då får du fram ett pris som godas av alla sambossar(att trassla in sig i soffbytarmetoden slutar bara med pengabrist). Andra regeln lyder skyll på att dom så liven i akvarierna vantrivs det det lilla utrymmet nu när dom vuxit till sig (nästa alla sambos är trots allt djurvänner). Regel tre säg att det nya karet är till henne (som en gåva från dig i all ödmjukhet). Funkar ingen av dessa så kom med nödläges-regeln om vi skaffar ett större kar så älskar jag dig för alltid (en kärleksförklaring Pejan funkar garanterat)
tseppae
jag tycker inte att man ska ge bort ett nyt kar som kärleks förklarin då har man ju ingentin att säga till om vad man ska ha i karet, men det kan man ju alltid ta sen när man väll har fått in karet i lägenheten eller är karet för alltid förlorat?
Erik-Osterlund
Jag vet exakt hur svårt det kan vara. Akvariehobbyn är ju en hobby som har inverkan på hur lägenheten möbleras o s v. Detta kan göra att kvinnor/män som inte har ett intresse för akvarium tycker det blir för mycket och tar för stor plats.
Mina erfarenheter är inte så goda när det gäller samboliv kombinerat med akvariehobby. Det sprack kan man kortfattat säga. Inte för att det bara berodde på mina akvarium men de hade troligen en inverkan...
Jag har svårt att förstå hur andra personer har så svårt att se hur vackert ett akvarium kan vara. Vare sig man är intresserad eller inte så måste man ju kunna se skönheten... men inte.
Ja ja, nu är man singel och har en hel lägenhet för sig själv att fylla med nya projekt. Nu gör det inget heller om det står ett påbörjat projekt ett par veckor med verktyg och annat på golvet.
Det är jag som bestämmer!!!:D
Mvh Erik
LN
Ha!
Akvariet är gåvan och gåvan är ingen kärleksförklaring utan mer ett tecken på att du faktiskt bryr dig om din sambo.
Innehållet däremot är inte diskuterat i regel tre.
Som sagt det gäller att veta vad man sagt när det gäller sambos.
tseppae
erik österlund: men du får ju se det så här nu när du är singel att nästa kvinna som du hittar kan ju vara den som tycker att akvariena du har i lägenheten är snygga o axepterar dom.. det första min tant sa när vi började att träffas var att hennes katter är viktigare än jag så det var ju bara snällt ställa hagelbössan i skåpet när katterna vart könsmogna kärleken är en piiiiina men svårt att vara utan
Prayerman
Skulle jag ge min fru ett akvarium i gåva så skulle det vara ungefär som om hon gav mig ett par nya gardiner eller ny symaskin. Egentligen är det en gåva till sig själv! Pröva gärna, men förvänta dig inte allt för mycket glädje tårar över gåvan!:)
Men jag är helt övertygad om att det ändå handlar om att hon/han måste får det där lilla extra de drömmer om ifall du skall få det också! Alternativet är att skaffa en lokal! Om resultatet av att du skaffar en lokal är att du plockar bort några kar i huset, så blir du kanske förvånad över hur lätt det var att få igenom detta med lokal. För de flesta handlar det väl inte om att man inte vill att ens partner skall kunna utveckla sin hobby, men man vill inte att huset skall bli en zoobutik (vilket jag kan förstå).
Pejan
Har en sak på pluskontot i detta och det är att 375 lites karet köpte vi ihop, båda tycket det var OK med ett så pass stort akvarium. 54 liters sedan blev det egen finansiering på. För att få detta köp till stånd körde jag efter "3-årings-konceptet" typ tjata, be och böna. Det fina med det är utmattningsmomentet. När man bearbetet tillräckligt länge sätter man in nådastöten då sambon är "svag" (kanske efter en flaska vin). Dock har hon genomskådat detta nu, så jag får finna andra vägar. Kanske en ny 12-rums lägenhet vore något....
Erik-Osterlund
tseppae: nästa kvinna jag flyttar ihop med bör ha ett akvarieintresse eller iaf acceptera att jag har det. Sen vet man ju iofs hur det blir efter ett tag när "smekmånaden" är över, då börjar gnällandet. Så jag ändrar mig, hon ska ha ett akvarieintresse!
Det räcker om hon får ett intresse efter hand också. Nu är ju inte det här någon date:ing site så jag lägger ner nu...:)
Mvh Erik
ChristianAlfredsson
Mitt recept är ett stort och snyggt akvarium i huset. Resten av akvarierna står i ett akvarierum som är helt separerat från huset. Det har aldrig funnits så många akvarium i lägenhet eller hus. Innan hade jag en lokal.
Det gäller sedan att akvariet i huset alltid är supersnyggt. De andra akvariera är inte lika noga ur denna synvinkeln.
Zaphi
Det gäller att skaffa sig en brud som accepterar det man håller på med som är udda. Jag är lyckligt lottad! ;)
Micke
Efter vår Malawiresa har min fru fått mycket större förståelse för min "märkliga" hobby. Så ett bra tips kan vara att ta med sambon på en ciklidresa, för efter att ha sett ciklider i sin naturliga miljö ökar nog intresset för de flesta.
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=200201&LOPNR=2
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=200202&LOPNR=7
LN
Du har Rätt Zaphi!
Det gäller även mig att jag är så lyckligt lottad att sambon förstår och accepterar vad man håller på med.
Förståelse är mycket bättre än finter.
Men det är alltid roligare om man får kämpa lite.
Prayerman
Japp, alltså, har man inte förståelse för varandras intresset i ett förhållande så är det nog inget vidare förhållande. Men det betyder ju inte att man kan ha hur många kar som helst, eller hur! Man får ju hitta någon sorts balans i hemmet mellan de olika parternas intressen. Sen är det ju gött om man skulle han en fru/man som har samma intresse! :)
Att man sen kan vara smart och välja sina ord när man skall uppgradera storlek eller så är ju inte fel. :D
powerm84
ler.......de här var en mycket intressant läsning tycker jag..... själv bor jag med min sambo i en 3a med 6 st akvarie...de är de stora intresset för bodde han och mig(mitt intresse blev mer när vi träffats)....varje fredag har vi så kallade akvariedag :D bytter vatten och dyrligt....våra utflyckter är till zooaffärer som kan ligga flera mil bort.....problemet är att vi vill ha mer akvarie men får inte plats men när de blir hus så ler....
jag hade bara små akvarie innan men fick ett 310 l i present då blev jag glad men han fick bara betala halva......
någon förslag hur du ska bära dig åt vet jag inte men det är ju en bra prinsip om hon/han får hålla på med någe intresse med eller djur
Prayerman
Tänk att ha en fru som man kan ha akvariedag med...
Dock följer min fru gärna med mig till zoobutikerna då och då och gillar helt klart fiskarna, så jag är väldigt nöjd! Men akvariedag... det vore något det!
lisabeth
Ja nog är det skönt att ha en sambo att dela hobbyn med.
Min förstår mina laster och hjälper till när det behövs,,,,dock kan tilläggas att han hatar meka gamla bilar ,så jag försöker fixa det ja kan när han jobbar,,,,men ibland behöver jag muskelkraften,,,,,,,, och den får jag :-) mutar med grillat så ofta jag kan.
Så nog är jag lyckligt lottad och motorcyklar har vi gemensamt så det är bara att leeeeeeee:-)
hanna
Jag kan ju inflika att mitt senaste fiskrelaterade inköp var mycket uppskattat av sambon. Det rörde sig om en ny pump till yngelkaret eftersom den gamla var utsliten och hade börjat låta något förskräckligt. Akvariet står i samma rum som datorerna.. ;)
Prayerman
Haha! Den glada gubben efter mitt senaste inlägg har blivit en födelsedagstårta! Föresten hur får man in smiliesar?