Problemet med lera i kombination med mycket organiskt material såsom jord/torv är att det blir extrema reduktionsprocesser som främst ger ohyggligt mycket järn. Järn är fint i mindre mängder men skapar problem i stora mängder ungefär i denna ordnign: trådalger, räkdöd, maldöd och generell fiskdöd i extremfall.
Har man då bottenvärme ovanpå lera+jord/torv så kommer vattnet vara extremt järnhaltigt (lera består till största delen av järn:
http://home.infinet.net/teban/jamie.htm )
Anledningen till att bottenvärme är dåligt är således inte att den kan generera ogynsamt hög redox (vilken den iofs kan, men jag tror man bara flytar de gosiga processerna uppåt/neråt med/utan bottenvärme). Det farliga är när det blir perfekt redox där värmen får reduktionsbakterierna att gå på högvarv och således producerar ohyggliga mängder järn som via diffusion når vattnet.
Främsta anledningen till att inte använda lera tycker jag är trådalgsodlingarna men om man inte lyssnar på det örat kan man ju betänka att en växt består av ca 100 ggr mer kväve/kalium och att lera består av dubbelt så mycket järn som kalium. Leran kommer således snabbt strippas på kaliumet och sedan bara ligga och läcka järn medans man får (tråd)algodling och småprickiga döende blad tills att leran är urlakad och bara jorden/torven ligger kvar och mineraliserar fiskskit/fiskmat.
Vips så förstår man då varför man bara ska använda jord som Walstad rekommenderar:
Jorden är kolkälla till bakterier så att koka den tror jag man vill undvika om man inte har färdig ytterfiltersgyttja man kan blanda den kokade jordgeggan med när man lägger ner den i akvariet. Man vill ju inte döda bakterierna. Däremot kan man laka ur jorden i en hink med vatten för att få igång bakterierna så dom omvandlar eventuell aurea/ammonium till nitrat. Man dekanterar hinken varje dag i någon/ett par veckor och kvar blir då en startad bakteriekultur med snabbt sedimenterade jordpartiklar som inte "dammar", sk "mulm".
Man toppar 2,5 cm av denna mulmgegga med 2,5 cm 2-3 mm grovt sandgrus och man har då en fin bakteriekultur som har en i princip oändlig kolkälla att knapra på (torven) och som är redo att mineralisera all fiskskit och matrester och binda upp den i den höga CEC:en som växternas rötter lätt kan använda.
Lågenergilampor har ungefär samma PUR-effektivitet som dåliga lysrör så visst kan man gro växter med dom, men det kostar betydligt mer el.
Philips PL-S 827 11 watt, 900lm:
0.52
jämfört med t ex Aquarelle:
Philips Aquarelle 38w, 2380lm:
0.76
från min PUR-effektivitetslista:
http://www.defblog.se/permalink/1402.html