Jeppe
ozricJullar är bra medinvånare tycker jag. Eretmodus också.
Jag tycker inte Eretmodus passar med Tropheusar. Eller iaf inte Cyanostictusen. Den blir för undanskuffad. Jag hade ett par hos mina bärnsten, nu har jag bara hanen kvar. Och han får nästan svälta för Tropheusarna raffar åt sig all mat. Fast när honan fortfarande levde lyckades dom få till en lek, men hanen tog aldrig över och honan var i så dåligt skick när dom lekte att leken nästan tog livet av henne. Hon dog bara några veckor senare...
blackened
Ang moliron så är den förmodligen så röd som bilden visar. Enligt RP var ju avelsgruppen den enda han var 100% nöjd med och det säger ju inte så lite när det gäller honom...
Synd att de är så dyra bara, körsbären ser också röda och fina ut.
ozric
JeppeJag tycker inte Eretmodus passar med Tropheusar. Eller iaf inte Cyanostictusen. Den blir för undanskuffad. Jag hade ett par hos mina bärnsten, nu har jag bara hanen kvar. Och han får nästan svälta för Tropheusarna raffar åt sig all mat. Fast när honan fortfarande levde lyckades dom få till en lek, men hanen tog aldrig över och honan var i så dåligt skick när dom lekte att leken nästan tog livet av henne. Hon dog bara några veckor senare...
Hm,hemma hos mig har E.Cyanostictusen aldrig blivit undanskuffad av troffarna. (har för dagen tre fungerande par).Däremot kan hästnoshanen vara lite sur mot halvvuxna trofffar inför leken då aggressionerna ökar.Problemet med Eretmodusen hos mig har varit att hanen spöar honan efter lek eller vid parbildningen,inte sällan så pass att han för förvisas ur burken och får då åter släppas i nån vecka senare.
Och vid matning är mina minst lika glupska som troffarna.
ozric
Ang röda Moliro så har ju Stiffe här på forumet så fett röda Moliros.
Jeppe
ozricHm,hemma hos mig har E.Cyanostictusen aldrig blivit undanskuffad av troffarna. (har för dagen tre fungerande par).Däremot kan hästnoshanen vara lite sur mot halvvuxna trofffar inför leken då aggressionerna ökar.Problemet med Eretmodusen hos mig har varit att hanen spöar honan efter lek eller vid parbildningen,inte sällan så pass att han för förvisas ur burken och får då åter släppas i nån vecka senare.
Och vid matning är mina minst lika glupska som troffarna.
Hmm konstigt.. Här hemma har Hästnosarna inte en chans mot troffarna, inte ens mot dom yngre. Hästnoshanen ligger lägre i hierarkin än vad den minsta tropheusen gör, och den är bara 5 cm. När maten kommer slänger sig troffarna över den medans hästnoshanen åker runt och fångar upp små smulor som slits loss när troffarna härjar runt.
Bright_Blue
Ja Peter, jag är skitnöjd och de var ju billiga oxå. Nu går de i ett 375 och de verkar trivas kanon fast lavastenen kanske jag ska be min polare ta ur som ozric säger.
Mvh/ BB
Per-B
Jeppe, jag har ett cyanosticuspar som hävdar sig väl mot 21 troffar. De har lekt 4-5 gånger och väljer alltid samma lekplats: Centralt i karet och då håller sig troffarna undan. Den enda som står över dem i hierarkin är den ena revirhävdande tropheusen och han klarar bara av att fösa undan en av dem. Är de tillsammans håller han låg profil. :)
Båda hästnosarna kan roffa åt sig vid matbordet också.
cichlids4fun
Tja Joel.
glad att du är nöjd, men du får väl återgälda mig det bra prisetmed att sälja mig 30-40 yngel av dem billigt....*s*
eller nån annan av dina sorter...
specmats
har haft telmatochromis temporalis med troffar som funkat bra, ett el fler par som tar en grotta där dom håller till, ang hästnosar så unviker ja det släktet-har alltid haft problem med soten..upplever dom som mer känsliga än troffar..
Jonas-E
jag har upplevt att hästnosar ofta är smittspridare, deras magar har lätt för att hålla kvar sotenbakter och smittar lätt troffarna gång på gång. Jag undviker kombinationen troffar och hästnosar.
Jeppe
Per, konstigt, hästnosarna har liksom ingen chans alls i mitt akvarium. Visserligen är det bara en hane och han har ingen hona att spela för, men även när han hade en hona så gick det inte. Han lekte av henne en gång, men mer gick inte, och dom blev avbrutna flera gånger under leken. Vet inte varför, men dom klarar inte alls av konkurensen med troffarna. :(
Det är egentligen pappas fiskar, men det gick inte att ha två hanar i ett tvåhundra liters akvarium, så ett par fick flytta över till mitt 540 liters och en hane och två honor fick stanna kvar. Men snart när pappa får igång sitt stora ska hanen jag har flytta över till det akvariet, så det blir två hanar och tre honor i det.
Bright_Blue
Ja det ska nog gå att lösa med lite tropheus-yngel men först måste de leka Peter : ) Vi fick ett bärnstens-yngel idag.
cichlids4fun
Härligt då behöver jag ju bara 29 st till.....
Peter
Jeppe
cichlids4funHärligt då behöver jag ju bara 29 st till.....
Mm haha :P
Förresten så har jag några bärnstensyngel som jag gärna skulle byta mot några nya bärnstensyngel för att undvika inavel senare..
Bright_Blue
Ja kanske Jeppe, det är min kompis grupp men det är möjligt. Vart ligger Smedjebacken?
Mvh/ BB
Jeppe
I Dalarna, nära Ludvika, runt en halvtimme från Borlänge (där kupolen ligger), söder om Falun.
blackened
En av mina regnbågar har fått ett "sår" i huvudet. Det är som en kliniskt ren liten grop framme i pannan. Tänkte byta rejält med vatten närmsta tiden och salta, är det någon särskild medecin man kan medecinera med som hjälpar mot såna här symptom? Hexamita är ingen bra idé till troffar vad jag förstått....
blackened
Ingen som vet?
Jeppe
Jag vet inte säkert, men jag tror att det bara är ett vanligt sår som fisken kan ha fått av att den t.ex. skrapat i en sten eller liknande. Det borde räcka med ett vattenbyte samt lite salt:)
bmwpower
Frågan är ju vad som är bra att läka vanliga sår med.
Kom ner till lokalen idag och ser att 2 troffa slgaits så in i hel..... att det ene helt mist sin överläpp.
Man unfra ju om det är lönt att lägga ner jobb på att bota den eller om fisken lider så mycket att den bör avlivas