Zaphi
Jag tänkte göra en liten undersökning och försöka få reda på hur många års samlad erfarenhet som vi sitter på här på ciklid.se. Jag själv började med ciklider för 12 år sedan, men har haft en del uppehåll och så, så jag beräknar att min totala erfarenhet är 8 år.
Lägg till dina års erfarenhet med akvarium (inte bara ciklider) och summera i varje tråd så skall vi se var vi hamnar.
Total Erfarenhet av Akvarium (TEA) just nu: 8 år
Robin
Jag har 3 år..
Laesk
2,5 år här
Zaphi
Total Erfarenhet av Akvarium (TEA) just nu: 13,5 år
Wilhelm
Ungefär 52 år - ungefär 5 års uppehåll så det blir ungefär 47 år och därav ialla fall 40 med ciklider i olika former.
Micke
Akvarie och ciklider fanns i vårt hem redan när jag föddes. Mitt första egna akvarium fick jag när jag var någonstans mellan 8-10 år. Det första cikliderna (paletter) skaffades kort därefter. Sedan dess har jag haft ciklider med kortare uppehåll för militärtjänst. Egna akvarier med ciklider har jag uppskattningsvis haft i ca 25 år.
Zaphi
Total Erfarenhet av Akvarium (TEA) just nu: 85,5 år
Joakim-Draktoft
Fick första akvariet med sällskapsfiskar vid 7-8 årsålder och hade det ungefär fram till 12 års ålder, dock inga ciklider under denna tid.
Sedan återstartade jag det gamla karet igen när jag flyttade in i egna lägenhet nummer 2, kring 1996 dock fortsatt med sällskapsfisk, och 2 år senare 1998 efter att ha råkat ut för en doppvärmare som slutligen gick sönder och i princip började koka innehållet i sällskapskaret, så blev det ett nytt möbelkar och ciklider. Sedan var man fast i träsket
Alltså 14 år akvaristik, varav 7 år ciklider.
Per-B
Jag har haft akvarier från 15-30 års ålder. Några korta uppehåll drar jag av. Säg 13-14 år så är det inte i överkant. Det var ciklider nästan från början, i varje fall hade jag några paletter i mitt första 45-liter.
anli
Hm... 4 + 3 + 7 år= 14 år, klent för en 48 åring!
Bright_Blue
Jag är född 87 och jag tror vi alltid haft ett akvarium men jag började med ciklider 1995, var inne på att lägga ner allt när jag var 15-16 men nu har jag t.o.m skaffat lokal. 11 år med ciklider alltså.
Danne_mull
15 år..Tidigare Centralare nu Malawi och Tanganyika!
Zaphi
Total Erfarenhet av Akvarium (TEA) just nu: 153,5 år
Alexander-Ylipaa
Hmm....började när jag var omkring 11 år när jag tog över syrrans sällskapsakvarium. Sedan dess har jag kört på utan uppehåll, så det blir väl 6 år nu detta år.
Johan
tot för mig 15 år
Kalle-Maja
Huvudperioden i tonåren med paletter i 45-liters som start ca fem år. Kort återfall i 30-årsåldern med tre specialbyggda kar i trång etta där jag odlade sorgmanteltetror och höll prinsessor, leleupis e dyl. Sedan november 2004 fast, besatt och lycklig.
Summa summarum 5+1+1=7
cfakvarielagret
Jag var med i Solna akvarieförening 1977 (5 akvarier) så man kan väl säga att det var då det började på allvar (var säkert helt odräglig när man åkte hem till odlare och ställde 1000 frågor
sedan har det varit
Spånga akvarieförening
Killisällskapet
Guppysällskapet
Poeciliasällskapet
NCS
Stockholmsciklidklubb
Numera är jag mest intresserad av Frans jäger kassaskåp och div Rotaryklubbar (okej nu har jag alla benen på jorden igen förlåt)
Ha det bra
Christer
deelay
Skaffade mitt första som 8åring hade någon pause mellan 20-25års ålder så ca 25år blir det iaf... tiden rinner iväg fort när man sysslar med vatten =)
Jonas-E
4 år, började i januari 2002 med ett 15litersakvarium =)
Bjorn
14år med akvarie, 13år med ciklider. (fan vad gammal man blev nu då...)
Mvh
Björn