Laesk Fruktansvärt najs gjort, å bra artikel i övrigt! Men.... ger inte powerheadet vibbrationer i modulen när du silikonat fast utblåset i den? *tumme upp* för den lilla filterbilten mot glasrutan iafall! :)
Micke Laesk Men.... ger inte powerheadet vibbrationer i modulen när du silikonat fast utblåset i den? *tumme upp* för den lilla filterbilten mot glasrutan iafall! :) Slangen från pumpen är inte fastsilikonad utan bara löst instucken. Powerhead-pumpen som används på bilden har bytts ut mot en Eheim-Compact med mindre kapacitet, eftersom den snabbt tömde modulen på vatten om det fastnade smuts på silen till insuget.
Laesk Snabb på å svara me ja.. ok najs! Om du ändrar dig och inte orkar ta tag i ditt kommande projekt med de resterande modulbitarna .. så är jag intresserad av dem! (för nu blev jag galet sugen på att slänga i btn i 500 å 375:an me)
Micke De överblivna modulbitarna kommer säker till nytta, men först på tur står två kar med en Woodrock (vunnen i Zoopets fototävling:)) och en BtN Rocky.
ChristianAlfredsson MickeDe överblivna modulbitarna kommer säker till nytta, men först på tur står två kar med en Woodrock (vunnen i Zoopets fototävling:)) och en BtN Rocky. Du får använda den för att vinna en till. Det kommer en tävling som heter snyggaste akvariet på Zoopet i framtiden.
MAkke " Bild 28) Efter några månader är akvariet inkört och växterna har kommit igång." ...och stenarna oxå, ser jag! Bra artikel! Mikael
Lacustris Snygg blev det. Vad som är svårt med modulerna är att bestämma vilka man skall ha. Back to natures hemsida tycker jag faktiskt är riktigt dålig. I butik kan man få en A4-sida i skala med modulernas konturer i platt format, det hjälper lite. Vad man kunde önska var att man på BTN:s hemsida som minst haft foto på varje modul iallafall från två håll och en bild i perspektiv. Dessutom utskrivbara bilder i skala samlade på EN sida så att man kunde köra lite "klippa-klistra" utan att slita ut skrivaren. En lite 3-d snurra a´la IKEA:s köksprogram vore en logisk fortsättning att önska. Att hitta butik som är villig att låna hem för prov är inte heller det lättaste. Sedan skall man inte glömma Pangeas moduler (speciellt de nya Rocky 4), tyvärr svåra att hitta i Sverige men ett billigare och nästan snyggare alternativ. Pangeas hemsida är f.ö. ännu sämre och dessutom inte uppdaterad....... Nu skall jag fortsätta att dumglo på mitt tomma 720-kar och försöka bestämma vilka moduler jag skall ha. Hu !!
Nojj Lacustris Vad som är svårt med modulerna är att bestämma vilka man skall ha. Back to natures hemsida tycker jag faktiskt är riktigt dålig. I butik kan man få en A4-sida i skala med modulernas konturer i platt format, det hjälper lite. Vad man kunde önska var att man på BTN:s hemsida som minst haft foto på varje modul iallafall från två håll och en bild i perspektiv. Amen! Att fundera ut vilka mått modulerna har i 3d e stört omöjligt. Ta modul B som exempel den e som en fjärdedels cylider men ser lika platt ut som de andra på hemsidan. de borde haft 3dbilder som man kan snurra, precis som du sa.
MAkke LacustrisBack to natures hemsida tycker jag faktiskt är riktigt dålig. I butik kan man få en A4-sida i skala med modulernas konturer i platt format, det hjälper lite. Ett litet tips, som kanske hjälper lite: .gif bilderna på sidan http://www.backtonature.se/sweden/modules.html kan du spara ner på din dator. Likaså .gif-bilderna med en bakgrund av rutnät som du når genom att klicka på länkarna "Storlek". De senare är skalenliga sinsemellan (alltså bilderna på olika moduler är i samma skala), medan de förra inte är det. Däremot har de förra ingen bakgrund, vilket har sina poänger (läs vidare). Importera båda .gif-bilderna i ett grafikprogram typ Illustrator, skala om den första .gif-bilden så att den har samma storlek som den med rutnät, och kasta sedan den med rutnät. Nu har du en skalenlig bild av en modul utan bakgrund (dvs utan rutnät). Passa in dessa i en skalenlig rektangel som motsvarar akvariets storlek. När du väl skapat dej ett bibliotek av de moduler du är intresserad av är det bara att CADda på... Mikael
Laesk Lacustris Nu skall jag fortsätta att dumglo på mitt tomma 720-kar och försöka bestämma vilka moduler jag skall ha. Hu !! Kanske kan hjälpa dig lite.... Från vänster: C , U , H , L , C (U och L, är sågade lite i överkant så de är öppna upptill)
Lacustris Tack, inspiration är alltid bra. Hade själv en liten fundering på att modellera upp modulerna mycket grovt i 3D (i Autodesk Inventor) och sedan lägga på en ytbild (eller "skin" som de säger i spelvärlden). Håller man det grovt tar det faktiskt inte så lång tid. Sedan kan man experimentera och såga moduler utan kostnader till man hittat rätt. Det kan vara värt en kväll extra på jobb för att få lite bättre hum om det. Det hela stupade dock på att det inte fanns tillräckligt med fakta om modulernas dimensioner. En bild från sidan och en ovanifrån med mått hade varit tillräckligt komplement för att kunna yxa till dem. Nu blir det till att göra en "intelligent gissning" och sedan köra vidare på det och göra det bästa av det.
Par-J Det rutnät som visas på sidan är kanske inte helt säkra. Har en modul G, som enligt måtten skulle vara mindre än 40cm vilket inte passar i mitt 40cm kar. Troligen är måtten bara en fingervisning och sedan är det +/- några cm berornde på att modulerna inte är identiska. Fler med denna erfarenhet eller hade jag bara otur? /Pär
Alexander-Wiberg MickeSlangen från pumpen är inte fastsilikonad utan bara löst instucken. Powerhead-pumpen som används på bilden har bytts ut mot en Eheim-Compact med mindre kapacitet, eftersom den snabbt tömde modulen på vatten om det fastnade smuts på silen till insuget. Tror du det hjälper om man har två insug, och alltså silar? Saken är den att jag har skaffat en filtermodul (R), och hade tänkt att ha all filterverksamhet där tillsammans med ett pumphuvud med en kapacitet på ca 1500 L/H. Akvariet är på 375 liter. Inte bra om modulen töms på vatten.
Micke Alexander WibergTror du det hjälper om man har två insug, och alltså silar? Saken är den att jag har skaffat en filtermodul (R), och hade tänkt att ha all filterverksamhet där tillsammans med ett pumphuvud med en kapacitet på ca 1500 L/H. Akvariet är på 375 liter. Inte bra om modulen töms på vatten. Det skulle det säkert göra, jag valde att byta pump istället eftersom kapaciteten räckte till mer än väl. Så länge silen var ren funkade det bra men de minsta lilla skräp som fastnade så sjönk nivån i filtret direkt.
Alexander-Wiberg Blev besviken igår när mina moduler dök upp. Har klippt och klistrat en hel del med de enligt backtonature.se skalenliga modulerna, men det stämde inte alls med verkligheten. Riktigt tråkigt! En modul var helt enkelt mycket större än vad den var på skalan, vilket gör att vi får tänka om. Jag är nog inte den förste som blivit lurad av skalorna... Som tur är finns denna tråd och Mickes tips, för nu blir det såga med fogsvans!
steveharris Alexander WibergTror du det hjälper om man har två insug, och alltså silar? Saken är den att jag har skaffat en filtermodul (R), och hade tänkt att ha all filterverksamhet där tillsammans med ett pumphuvud med en kapacitet på ca 1500 L/H. Akvariet är på 375 liter. Inte bra om modulen töms på vatten. Jag har två hål i modul O som jag gjort till filter modul och det räcker dåligt till 1100 l/h. Jag har tre hål till modul R med 1500 l/h och det räcker nästan...Så minst tre hål till 1500 l/h är mitt tips...
Micke Ett av skälen till att jag valde att gå ner i kapacitet på pumpen istället för att ta upp ett hål till, är att man får en bättre filterverkan om vattnet passerar filtermaterialet långsammare. Har man tillräcklig vattencirkulation i akvariet tycker jag att det är ett bättre alternativ att minska på pumpkapaciteten.
steveharris Jo visst, man kan ju ha mindre pumpar till själva filtemodulerna och ha cirkulationspumpar utan filter för just cirkulationens skull...