Kjell FohrmanDet spelar väl ingen större roll om en pesron håller en konsekvent hög betygsnivå och en annan en låg. Det är ju snittet som räknas ändå och då vinner den som fått högst snittnivå och det är ju meningen och vad mer behöver man veta.
Det tråkiga är väl istället att man inte kan kommentera fotona så att man får reda på vilka misstag man gjort och varför man nu fick ett lågt betyg (eller för den delen ett högt betyg).
Nu blir ju inte fototävlingen direkt utvecklande och det måste väl ändå vara meningen med tävlingen, eller?
Kjell! Kul att du är tebax på ciklid.se ;)
Jag håller inte riktigt med om att det inte spelar någon roll hur folk tolkar skalan. Det kan mycket väl vara så att en person går in och röstar 10 på 3 bilder och 1 på resten, medan andra är mer eftertänksamma och röstar mellan 3-8 på alla bilder. Självklart påverkas resultatet och snittbetygen av detta. En bild som ligger bra till men kanske inte bland de två bästa kan få mycket sämre betyg är den är egentligen är värd eftersom den inte riktigt håller samma klass som de som personen anser är bäst. Det blir ju tyvärr så att många jämför bilderna mot varandra och inte mot bilder generellt. Om en omgång är dålig kan ju vinnaren ändå få högre betyg än tävlingen innan där det var mer jämnbra bilder.
Mitt förslag på röstning, som funkar mycket bra i 25 år i vår fotoklubb, är att man helt enkelt väljer ut de tre bästa bilderna, utan inbördes ordning. Då blir resultaten mycket, mycket jämnare än med röstning med betyg. Bästa bilden får flest röster och inte bäst betyg. Så logiskt så det finns inte. Betygsättning är helt meningslöst eftersom folk använder skalorna på så olika sätt.
Kommentarer till fotografen borde vara en självklarhet, eller att man får skriva kommentarer på bilderna som alla får se efter tävlingens slut. Tyvärr är dock tävlingsdelen på ciklid.se lite underutvecklad för detta och jag hoppas den kommer förbättras inom kort...