Kjell FohrmanDet förstår jag inte alls - det blir väl i så fall precis lika orättvist med det nya systemet.
För att komma runt det problemet så finns det väl bara två lösningar
1/ En jury utser vinnarna
2/ Omröstningen blir helt offentlig - dvs man kan se hur var och en har röstat.
Ingen av dessa lösningar tycker jag dock är lyckad eftersom de har flera andra negativa sidor.
Jag tror man får leva med att vissa kompisröstar (och tvärtom "fienderöstar"), jag tror man får leva med att vissa ger högre betyg på sina favorifiskar (på ciklid.se ger Malawi, Tanganyika och diskus relativt sett höga betyg och övriga ciklider lägre. På Zoopet missgynnas t.ex. växtfoton och ciklidfoton (speciellt Malawi något). Oavsett vilket röstsystem man väljer så kommer dessa orättvisor att finnas kvar och det viktigaste sättet att minska deras påverkan på slutresulatet är att så många som möjligt röstar.
Sen tycker jag väl kanske att man lika gärna kan skippa systemet med anonyma tävlande eftersom det ändå uppenbarligen är så att många ändå vet vilka som tagit många av fotona (en förutsättning för att kompisröstning skall funka). Själv har jag inte alls varit aktiv på ciklid.se forumet eller i fototävlingarna här och ändå så vet jag med bestämdhet vem som tagit åtminstone 1/3 av fotona i den pågående tävlingen. Hur många känner då inte ni till som är aktiva här!!! Så i praktiken är hälften anonyma och hälften icke anonyma och då finns ju en orättvisa också i detta.
Har för mig att de tävlande fotograferna inte var anonyma i början och man kan ju fundera lite över varför detta ändrades. Var det pga s.k. kompisröstning eller?
Jag var med en stund som ansvarig för Fototävlingen och anledningen till att namnen togs bort var för att fusk inte skulle få förekomma. Fusket fanns inte, iallafall inte tydligt, och det kändes bättre att föregå det än att vänta på att fuskandet skulle starta.
Zaphi: Det är väl klart att du kan se vem som tagit foton i tävlingen? Du som har foto-öga?
Det finns ju en del som nästan "signerat" sitt foto genom att de har en speciell design på själva fotot...så där är det inte så svårt tycker jag.
Sedan vet jag inte vad du menar med att en kompisröstning inte skulle få så stor effekt om man fick välja tre favoriter?...Låt säga att tre killar/tjejer röstar på respektive foton och då får de tre poäng var...medans övriga foton står på noll. Det är ett försprång som heter duga.
Laesk: Livlös? Ok...du får tycka vad du vill.