Kjell FohrmanJag tror man får leva med att vissa kompisröstar (och tvärtom "fienderöstar"), jag tror man får leva med att vissa ger högre betyg på sina favorifiskar (på ciklid.se ger Malawi, Tanganyika och diskus relativt sett höga betyg och övriga ciklider lägre.
Nu är du inne på farligt territorium. Det är ingenting som säger att man inte får rösta på motiv man tycker om. En bild kan betraktas på ett oändligt antal sätt. Man kan gå på rent fototekniska egenskaper som skärpa, skärpedjup, exponering, ljussättning etc. Andra går på motiv, färger, färgdjup etc. En del går på komposition, bildspråk, mönster och struktur. En del går på saker som om bilden berättar något. Det kan till och med vara så att bakgrundsberättelsen till bilden är så otrolig att bilden blir helt suverän endast på grund av detta.
PARENTES
Jag var på ett föredrag om en kille som levt i Sibirien i -40 grader i några år som ambassadör där. Han fick ha med sig två kameror (Leica), en med olja i och en med oljorna urdragna, för de skulle helt enkelt frysa annars. När han spottade så frös det i luften och runt lyktstolparna var det 20cm is runt där hundarna pissade. Hans blider var väl inte sådär, men berättelserna bakom dem gjorde att de uppfattades som helt otroliga.. Det finns även fotografer som medvetet använder underlägsna kameror som HOLGA och lådkameror där fototekniken i princip inte går att kontrollera. Är de sämre fotografer för det?
SLUT PARENTES
Självklart är det så att folk kombinerar många av dessa variabler, men att säga att det skulle vara nått negativt att folk röstar på sina "favoritfiskar" är lite dumt, då det ju faktiskt är detta som kan göra att en person tycker en bild är bäst. Det finns inga som helst krav på att man skall utgå från kamerateknik eller ljussättning.
Kjell FohrmanSen tycker jag väl kanske att man lika gärna kan skippa systemet med anonyma tävlande...
Att inte publicera namn på den tävlande är ett sätt att minska på kompisröstning och röstfusk. Betraktaren blir mer objektiv. Det är bilden som skall bedömas, inte fotografen. Det är inte alla som har så bra koll på vem som fotar vad heller...