Ola SvenssonJag ändrade lite så du svarade inte på exakt det som står nu. Svaret är annars nej: Lejonet springer snabbare och snabbare vilket leder till att de snabbaste zebrorna klarar sig vilket leder till att de snabbaste lejonen får mat vilket leder till att de snabbaste zebrorna klarar sig vilket leder till att de snabbaste lejonen får mat osv osv osv. Denna evolutionära process kallas kapprustning och är något som alla som inte sov genom högstadiet borde ha hört talas om.
Sedan är människan ett djur enligt mig och att överföra männiksors beteende på djur har jag inga problem med. "Disneyfiering" där männsikors känslor överförs till djur har jag svårare för, men med detta menar jag inte att totalt avfärda djurs intellekt eller förmåga att lida. Det är lika dumt.
Naturligtvis har man hört att rovdjuren selektivt väljer ut de svagaste individerna, man är ju uppfödd med Jan Lindblad och David Attenborough, men på senare år har det hävdats att det inte alltid är så, att denna teori kanske inte är så vattentät som man alltid trott.
Jag såg ett program om det (discovery)och läste en artikel om det i vetenskapens värld, dock behöver inte det betyda att den gamla selektivitetsteorin är fel, jag tycker bara det känns som en för enkel sanning och att det kanske finns andra skäl till att man tar ett byte än att det alltid är sjukt/svagt.
Jag tycker förresten också att människan är ett djur, för inte tusan är vi växter iaf.