MickeA
hehe, jag har ju ett jättegäng här. Förr eller senare blir dom till salu... *hint hint*
Jag la upp en till för den som är intresserad. :)
http://web.telia.com/~u28005059/Akvarium/3000L/06-09-02/cichla_med_yngel2.mp4
MickeA
Hopp, då var alla ynglen i akvariet borta då. :-( Undrar vem som åt dem. Grrrr!!!
Men jag har ju i alla fall en massa som jag räddade undan, men dom matvägrar. Verkar inte vilja ha nånting som jag släpper i till dem. Hjääääälp!
Leopoldi
MickeAHopp, då var alla ynglen i akvariet borta då. :-( Undrar vem som åt dem. Grrrr!!!
Men jag har ju i alla fall en massa som jag räddade undan, men dom matvägrar. Verkar inte vilja ha nånting som jag släpper i till dem. Hjääääälp!
Vad har du provat med?
MickeA
Finsmulade flingor, frysta bosmiden och diverse såna här vildfångade minikryp som jag var ut och tog med håv. Tycker inte att nåt av dem borde vara för stort för ynglen.
Jag har försökt kläcka artemia i tre dygn nu, men det vill sig inte. Märkligt. kan artemiaägg bli för gamla?! dom har ju legat här några år sen jag kläckte sist.
Leopoldi
Nykläckt artemia borde dom ta.
MickeA
Jag har testat metod nummer två för kläckning nu, får se imorrn om det blev nåt. Kanske står dom för kalllt. men det har ju alltid funkat förr.. oh well.
imported
Artemia ägg som står kallt brukar klara sig men de skall stå torrt. Jag brukar frysa in mina eller ha dem i kylen. men det är stor skillnad på kvalite en del äggsorter kläcker nästan inte och en del tar längre tid på sig och kläcka, upp till ett par dygn. Hoppas du får ynglen att äta.
Lycka till
oops såg nu att du försökt i tre dygn. De borde kläckt. Ja de kan bli för gamla speciellt under fel förvaring.
Tingeling
Artemia kan stå sig i tio år i rätt förhållanden så dom borde alltså inte vara för gammla om du förvarat dom rätt.
MickeA
Men nu har det kläckt en hel del i alla fall, det var väl bara så att dom tog lång tid på sig då. :) Finemang.
malplacerad
MickeAMen nu har det kläckt en hel del i alla fall, det var väl bara så att dom tog lång tid på sig då. :) Finemang.
Käkar ynglen nu då?
Lundensis
Jag har med framgång fött upp yngel med riktigt finfördelad räkmix.
MickeA
Hmmm, mina räddade yngel har börjat dö för mig. Väldigt många har gått åt. Det verkar som dom får problem med simblåsan eller nåt för dom simmar upp och ner och verkar inte ha någon kontroll alls. :-/ Undrar om jag har varit för duktig med vattenbytena? Det blir ju så himla mycket skit kvar från matningarna så jag har bytt 50% varje dag.
MickeA
Gick inte så bra med första omgången yngel. :-( Samtliga gick en mystisk död till mötes. Kanske var jag för duktig med vattenbytena eller för dålig med matningen. Jag har ju faktiskt aldrig dragit upp någon sorts yngel artificiellt.
MEN! Ny chans om en vecka för nu är stubben täckt med ägg igen. :D Och nu ska jag vara bättre rustad med bättre inkört yngelakvarium, mer artemia osv. :)
Ola-Svensson
MickeAGick inte så bra med första omgången yngel. :-( Samtliga gick en mystisk död till mötes. Kanske var jag för duktig med vattenbytena eller för dålig med matningen. Jag har ju faktiskt aldrig dragit upp någon sorts yngel artificiellt.
MEN! Ny chans om en vecka för nu är stubben täckt med ägg igen. :D Och nu ska jag vara bättre rustad med bättre inkört yngelakvarium, mer artemia osv. :)
Min erfarenhet nar det galler Crenicichla ar att de maste bada i mat annars svalter de ihjal. Jag matade dem med artemia morgon, lunch och kvall. Mitt C. menezesi par flyttades till en lokal som endast skottes kvallsvis och ynglen svalt alltid ihjal. Matning endast pa kvallen rackte inte.
MickeA
Crenicichla... är inte det en annan sak? Men i alla fall kan det säkert vara så att dom svälter ihjäl också, jag jobbar ju så dumt när jag går skift så jag hinner ju sällan mata mer än en gång om dagen, eventuellt två varannan vecka.
Anmärkningsvärt är att jag är nästan bombsäker på att det är samma par som lekt igen och inte alls dom två som har visat revirbildandetendenser hela veckan.
MickeA
LOL! Nu har andra paret också lagt ägg! Vilket betyder att jag om sju dagar kommer att ha två kullar frisimmande cichlayngel. Borgar för rejält med bråk i karet dock. :-/
jinnarparen
MickeALOL! Nu har andra paret också lagt ägg! Vilket betyder att jag om sju dagar kommer att ha två kullar frisimmande cichlayngel. Borgar för rejält med bråk i karet dock. :-/
Fast se det från den ljusa sidan också...massvis med yngel!!!
Håller tummarna!!
Leopoldi
MickeALOL! Nu har andra paret också lagt ägg! Vilket betyder att jag om sju dagar kommer att ha två kullar frisimmande cichlayngel. Borgar för rejält med bråk i karet dock. :-/
Vad händer?
Mera bilder....
MickeA
Ingenting händer. :-/ Har fått x antal kullar yngel nu. Alla dör efter några dagar, oavsett om dom går med föräldrarna eller om jag låter dem gå i eget akvarium. Undrar om det kan vara mitt kommunvatten som inte är så bra.
Leopoldi
Vad har du för pH?
Får du ynglen att äta något?