MickeA
Nu har jag en kull med ungel i ett 30-litersakvarium, dom har gått där i tre dagar nu och, peppar peppar, ingen har börjat uppvisa dom tidigare symptomen ännu. Jag har både kört i nåt vattenberedningsmedel och lite aquafuran fastän det strider emot min religion. :)
Dom får artemia två gånger om dagen som ätes med glupande aptit. antar att det bara är att fortsätta såhär och hålla tummarna.
jinnarparen
Då är det dagliga vattenbyten (med vattenberdeningsmedel) som gäller nu.
Såg att du hade ett liknande problem med förra kullen som jag har haft med Parachromisyngel då gånger jag dragit upp dem i ett litet kar. Har jag slarvat med vattenbytena så börjar de efter någon dag simma åt alla möjliga håll och kanter för att sen dö. Jag löste det med dagliga vattenbyten, vattenberedningsmedel samt en termostat (för att hålla jämn temperatur, det är ju så lite vatten så temperaturen växlar en del under dygnet annars - lysrör på dagen och termostat på natten).
Det märkliga är att då de växer upp tillsammans med föräldrarna så blir det inga problem om jag inte byter vatten på några veckor.
anli
Håller båda tummarna!
MickeA
jinnarparenDå är det dagliga vattenbyten (med vattenberdeningsmedel) som gäller nu.
Såg att du hade ett liknande problem med förra kullen som jag har haft med Parachromisyngel då gånger jag dragit upp dem i ett litet kar. Har jag slarvat med vattenbytena så börjar de efter någon dag simma åt alla möjliga håll och kanter för att sen dö. Jag löste det med dagliga vattenbyten, vattenberedningsmedel samt en termostat (för att hålla jämn temperatur, det är ju så lite vatten så temperaturen växlar en del under dygnet annars - lysrör på dagen och termostat på natten).
Det märkliga är att då de växer upp tillsammans med föräldrarna så blir det inga problem om jag inte byter vatten på några veckor.
Ja.. Med första kullen så körde jag dagliga vattenbyten, men det gick ju åt pipan ändå, fast då använde jag inget vattenberedningsmedel. Vi har allltid haft bra vatten häromkring, men sen pratade jag med Jocke på zoobutiken här och han menade att det har varit väldigt si och så med vattenkvalitén i kommunvattnet på slutet.
Dom som har gått kvar hois förälödrarna har också försvunnit hos mig efter några dagar. Dock tror jag att det i det här fallet är föräldrarna som är dåliga. Det andra paret som leker är mycket duktigare på att vakta. Lustigt. Dom här kör dessutom 12-timmarsskift ungefär i bevakningen. Hanen har hand om dom mörka timmarna men skiter fullständigt i ägg och yngel på dagtid. Det andra paret som leker vaktar kontinuerligt bägge två, med en och annan kort paus. :) Lustiga fiskar.
MickeA
Tills nu har endast två yngel dött, eller det kanske har gått åt nåt mer som jag missat men det är två som jag sett, varav åtminstone det ena hade någon slags missbildning, det såg annorlunda ut och kunde inte simma, men det åt i alla fall. Det andra åt inte alls och stannade i växten och dog idag.
Alla andra lever och frodas och äter artemia med våldsam aptit. Dock är artemia det enda dom tycks vilja äta. jag har testat med både smått flingfoder och frysfoder. Dom tar det i munnen men spottar ut det.
Dom har växt bra den här veckan och dom har redan föräldrarnas våldsamma attackbeteende mot maten. :) "Lyckligtvis" är man sjukskriven och kan vara hemma och mata dom två-tre gånger om dagen. Gör dagliga vattenbyten med vattenberedningsmedel också.
Om en vecka eller två måste jag nog flytta dem till större burk. :)
_Varanus_
Bilder! ;)
jinnarparen
MickeATills nu har endast två yngel dött, eller det kanske har gått åt nåt mer som jag missat men det är två som jag sett, varav åtminstone det ena hade någon slags missbildning, det såg annorlunda ut och kunde inte simma, men det åt i alla fall. Det andra åt inte alls och stannade i växten och dog idag.
Alla andra lever och frodas och äter artemia med våldsam aptit. Dock är artemia det enda dom tycks vilja äta. jag har testat med både smått flingfoder och frysfoder. Dom tar det i munnen men spottar ut det.
Dom har växt bra den här veckan och dom har redan föräldrarnas våldsamma attackbeteende mot maten. :) "Lyckligtvis" är man sjukskriven och kan vara hemma och mata dom två-tre gånger om dagen. Gör dagliga vattenbyten med vattenberedningsmedel också.
Om en vecka eller två måste jag nog flytta dem till större burk. :)
Det verkar fungera bättre denna gången, håller tummarna för att du lyckas få upp dem i storlek nu.
Vad det gäller smått flingfoder så var mina parachromisar kräsna också. Fast Tetra Mikromin (eller vad det nu heter) åt de faktiskt med god aptit.
Jag började smyga in det i samband med att jag fodrade med artemia.
MickeA
Ett par bilder. Magarna fulla med artemia. :)
MickeA
en till
Lundensis
Ska bli kul att se dem i affären en dag.
Lutt
hoppas allt går vägen MickeA
Ola-Svensson
MickeAAlla andra lever och frodas och äter artemia med våldsam aptit. Dock är artemia det enda dom tycks vilja äta. jag har testat med både smått flingfoder och frysfoder. Dom tar det i munnen men spottar ut det.
Stammer pa pricken med min erfarenhet med Crenicichla. Mata sa mycket du kan och testa med fryst artemia (du kan hacka den lite). Nar de borjar ta fryst sa ar det enkelt.
MickeA
Men nu käkar dom även sånt här frysfoder som heter "bosmiden", det är väl små hinnkräftor misstänker jag. Har inte testat med fryst hackad artemia ännu, men jag ska göra det vid tillfälle, än så länge består huvudfödan av levande artemia.
Idag fick jag dem även att ta lite flingfoder faktiskt så det var ett framsteg. Börjar växa ur 30-litersakvariet nu. Vet inte riktigt vart jag ska göra av dem sen men det löser sig.
För övrigt så har föräldrarna en kull till på gång nu. dom kläcktes imorse och lär bli frisimmande om ett par-tre dagar. Dem tänker jag dock lämna åt sitt öde i stora akvariet.
MickeA
Drar väl upp den här tråden igen... Slutade i början av veckan med att mata med nykläckt artemia, mest för att jag helt enkelt inte orkar kläcka fler! Tyckte att dom små liven käkade både malda granulater och bosmiden och hoppades att dom skulle övergå till att käka detta.
Trodde att det fick bra, men så igår upptäckte jag att några var döda eller döende, 6-7 stycken. idag var det betydligt fler, 20-30 stycken döda eller döende som vidsade precis samma symptom som dom yngel som dog i första kullarna, grava simsvårigheter och allmänt konstigt uppträdande. Många är fortfarande pigga, försökte ge dem fryst artemia som jag hackade, men det vill dom inte ha, dom bara spottar ut den, precis som dom gör med det mesta i frys och torrfoderväg. Det är som att dom skulle ha extremt små munnar och inte klara att svälja förhållandevis stora "byten" Ynglen är ju trots allt 2-3cm nu så man tycker ju att dom borde klara det mesta.
Har börjat panikkläcka artemia nu igen, men det är tveksamt om jag hinner få fram några, vet inte varför men här tar det minst två dygn innan dom kläcks. Kanske är det för kallt i min källare.
wofflan
tråkigt
testa att sänka ner kläckaren i ett strörre kar där du kan stoppa i en doppvärmare så du får upp temperaturen, jag kommer inte ihåg vad den optimala temperaturen är men en bit över 26 grader borde snabba upp kläckningen
hoppas det löser sig
Ola-Svensson
Eller stall artemian pa kylskapet. Da klacker den snabbt. Alternativt, satt en kraftig glodlampa ovanfor.
MickeA
Jag har flyttat in kläckningsanordningen i ett varmare rum nu. Många många som har dött idag med, helt utmärglade, usch vilken skitstövel jag känner mig som nu. :-/
Testade att mata med röda mygglarver idag. en del åt dem faktiskt, tom dom ynglen som är så nära döden man kan komma lyckades få i sig en och annan larv. Hoppas det räcker åt dem tills jag fått fart på kläckandet igen. Kommer inte att bli ekonomiskt att kläcka artemia at dem i alla fall så nåt nytt måste hittas på till nästa kull. Set dom här som i stort sett förlorade nu i alla fall. Kanske kan rädda ett tiotal om jag har tur.
Torsten
Hur går det med dina yngel Micke??
MickeA
Tre fjärdedelar gick nog åt, men nu har jag ett litet stim som tycks ha klarat sig. Dom käkar faktiskt röda mygglarver, men fortfarande är dom för små för att kunna svälja riktigt.
MickeA
Med en gnutta sorg i hjärtat så verkar det som att jag blir av med cichlorna på lördag, och i princip alla andra fiskar jag har också. Satte ut ett par annonser igår och jag trodde aldrig att det skulle vara så lätt att sälja dem men det är faktiskt massor med folk som har ringt hela dagen. Tänk om man hade fått lika många samtal angående bilen som jag satte ut annons på samtidigt, men där har inte en människa hört av sig än. :D
Usch, det kommer att bli tomt utan kräken. :-/