HakanM
Trots att ciklider är huvudintresset så tycker jag tetror kan vara nog så intressanta
Så jag skulle vilja att ni skriver om vilken tetra ni har som favorit med motivering
Själv har jag i många år haft kejsartetra.Tycker även koppartetran verkar fin och denna
skall provas vid tillfälle. Har tyvärr aldrig sett Nannostomus mortenthaleri i verkligheten
men på bild gör den sig bra, någon med erfarenheter av denna ?.
( man vill ju inte gärna köpa ett stim av en så dyr fisk utan att veta hur den skall hållas)
+
pny
Rödmunstetra. -Den är livlig och håller sig ofta i ett vackert stim.
Wilhelm
En av mina absoluta favoriter är Briljanttetra. De ser tråkiga ut i affären, men ett stort stimm (50-100) och solen kan komma åt en del av akvariet gör att dessa firrar blänker som diamanter i en massa fina färger. Och när hanarna ska ympa på honor så är de lika vackra som Tanganjykas sandciklider.
anli
Har svarat på detta i en annan tråd, men än en gång:
-Semaprochilodus taeniurus :)
Praktfull och skojig samtidigt.
Har lyckats komplettera mitt lilla stim på 5 med 2 små till (köpte 3 men en klen rackare dog).
Tyvärr kan de ej gå tillsammans än, då de små skulle bli mat direkt i det karet.
Men om ett halvår så funkar det säkert!
(bara ciklider i karet... urk! Vilken hemsk tanke)
daniel_i_malmo
Kongotetra, utan tvekan.
Jonas-E
rödmunstetra, kanosnygga och stimmar bra
PatrikMalmo
Omöjlig fråga att svara på. Gillar många tetror, allt från de små smycketetrorna med sin diskreta charm till större tetror som Hemigrammopetersius caudalis (mfl Afrikanska tetror). Svart fantomtetra är en gammal favvis, likaså stänktetran. Regnbågstetran, släktingen till Kejsartetran, är också vansinnigt vacker. Flera av Rosentetrorna är också mycket vackra, för att inte tala om den lilla Amanda-tetran. Koppartetran är också mycket snygg, likaså Briljanten. Kardinaltetran icke att förglömma, eller för den delen röd neontetra i rätt kar. Paracheirodon simulans är också snygg. Har säkert glömt ett 20-tal arter som jag gillar, men i allafall.
Och du vill jag ska framhålla en? *kikar klentroget på dig*
Omöjligt för mig i allafall. Handlar om vilket kar det är, hur de trivs, vilket sällskap de har unt so weiter.
Hilsen,
P
Daniel-Odell
Jag gillar vargtetror av olika slag. Elaka jävlar det.
Tony
Fei feng eller vargtetra är min melodi av fisk. Smågillar skivtetrorna också. Och Pacus om de räknas till tetrorna.
Robin
Har tyvärr inga större erfarenheter av tetror och kan heller inte uttala mig om en favorit men en som jag tycker verkar intressant är stänktetran. Copella arnoldi??
jarinen
Kejsartetra och Dolkstickstetra tycker jag är riktigt trevliga!
Mvh Jari
Laesk
anliHar svarat på detta i en annan tråd, men än en gång:
-Semaprochilodus taeniurus :)
Praktfull och skojig samtidigt.
Dom ligger på önskelistan!
Annars är jag galet nöjd me mina 3 Metynnis Rubripinnis .. riktigt balla å roliga!
_erik_
Micke
Någon afrikan; Alestopetersius caudalis, Phenacogrammus interruptus eller Brycinus longipinnis.
Lutt
favoriten är nog Leporinus Arcus. Cool tetra lite gruffig och äter allt grönt som finns i akvariet och den smyger sig på mina påfåglar bakifrån och biter av en bit av fenan...
http://www.aqualandpetsplus.com/Tetras120.jpg
PatrikMalmo
Lite om Nannostomus mortenthaleri: några polare har haft den och den är tydligen väldigt aggressiv inbördes. Svår att hålla på grund av det, men fin är den. En lokal akvariebutik brukar ha dem till det facila priset av 2-300 spänn styck. Rekommenderar i stället den röda varianten av lilla smycketetran, mycket enklare att hålla och nästan lika grann.
Hilsen,
P
Mike_Noren
Snyggaste tetran, och en av de snyggaste sötvattensfiskar som finns, är enligt min mening kära gamla kardinaltetran.
Men vad gäller tetror jag är intresserad av, så tycker jag crenuchiderna är tuffa, t.ex. Crenuchus och Poecilocharax, och skulle väldigt gärna få tag i några Characidium.
Sen gillar jag afrikanerna, många märkliga saker där, och Ladigesia roloffi är otroligt snygg. Har precis köpt hem några Micralestes, vet inte om det är elongatus eller acutidens, från Akvarieleasing som just nu nog är mina favorittetror.
Johan
fullt utfärgade rio tetror tycker jag är grymma.
daniel60
Myleus rubripinnis. Stimmar fast de inte har så mycket att vara rädda för. Alltid först på maten, före hantlar, jordätare och skednosmalar. Och så slipper man besvärande växtlighet. (Det gröna i bakgrunden är en plansch som de inte lyckades äta...)
Felipe
Pseudocorynopama doriae (finns det ett svenskt namn?), Charax gibbosus, Astyanax laticeps och sa Hoplias sa klart....