Mike_NorenSnyggaste tetran, och en av de snyggaste sötvattensfiskar som finns, är enligt min mening kära gamla kardinaltetran.
Men vad gäller tetror jag är intresserad av, så tycker jag crenuchiderna är tuffa, t.ex. Crenuchus och Poecilocharax, och skulle väldigt gärna få tag i några Characidium.
Sen gillar jag afrikanerna, många märkliga saker där, och Ladigesia roloffi är otroligt snygg. Har precis köpt hem några Micralestes, vet inte om det är elongatus eller acutidens, från Akvarieleasing som just nu nog är mina favorittetror.
Får nog hålla med dig här Mike. Ladigesian är en av mina favoriter, precis som Poecilocharax weitzmanni. Utöver dessa gillar jag den Nannocharaxen som du och jag försökte artbestämma i höstas. (De går kvar kan jag meddela).
Bland tetror som ser ut lite mer som "tetror" gillar jag en Moenkhausia/Hemigrammus melogramma från Ojo Rojo mycket. Dess gula färg när den väl färgar slår ut alla citrontetror jag sett.
Av de vanligare tetrorna tycker jag att Paracheirodon simulans ofta är underskattad.