Daniel-Lindholm
I början innan jag förstod hur mycket som skulle i vid varje vattenbyte(1gång per vecka) så skickade jag i 20 cl från varje flaska om jag bytt 200 liter vatten i tron att det var mängden utbytt vatten som gällde.
När jag nu insett att det är totalen som räknas så hamnar jag på 10 cl á 100L som i mitt fall betyder. 720L+305L+60L= 72cl+30cl+6cl PMDD av varje flaska.
Vem kan avgöra vad mycket är? jag trodde bara att det var drygare.
PatrikMalmo
ixxe,
har man stora burkar så går det helt enkelt ner en hel del PMDD i dem. Större burkar brukar dock normalt vara stabilare och växterna funkar enklare. Har inte haft samma problem med brister i mina större kar som i de små. Kan iof handla både om skillnader i växtmassa, fiskmängd och vattenbyte (har inte kört CO2 i någon stor burk än). I mina stora kar har jag helt enkelt höftat (men höftat lågt) med PMDD och hållt koll på växterna för att se om de visar brister. Gör de det så göder jag lite mer helt enkelt.
defdac,
visst är det ett tacksamt experiment, men just nu är jag inte där i allafall. Därmed intressant med svar och andras erfarenheter. ;)
Hilsen,
P
LN
Enkelt. Jag provar att bara byta vatten "nattetid" i två burkar efter semestern. Ett med högre ph och ett med lägre. Återkommer med svar jag fick ut.
Har testat att övermata med pmdd + lite bikarbonat. Fyra ggr. rek. dos i en 130 litare. Funkade kanon med en lystid på 10h med nytt (bra)rör samt medelmycket växter. Tror att pmdd lösningen som är rekomenderad är en svag dos som markerar "lägsta" möjliga dosering.
defdac
LNTror att pmdd lösningen som är rekomenderad är en svag dos som markerar "lägsta" möjliga dosering.
Helt klart. Det är väldigt försiktig, men kan fungera bra för höglastade lowtechs utan vattenbyten (dvs i ett fall där det går åt minimalt med extra gödning).
Jag har fått svar från Barr ang. vattenbyten nattetid, men hans engelska var så konstig och i ett sammanhang där en annan person hann före med ett svar som refuterade hela grejjen med att enyzmet skulle brytas ner/återanvändas.
Det verkar som Barr höll med om det(!) men riktade istället uppmärksamheten mot att varierande/pulsande CO2-nivåer kan väcka algsporer.
Jag frågade igen för att vara säker, det är ju inte bra om man sprider felaktigheter om enzymåteranvändning.
LN
Det där med att dosera pmdd har jag löst på följande sätt.
Gör stamlösningen i flaskorna lite svagare än rekomenderat. Pytsa i en skvätt var tredje dag. Gör enbart stora (minst 50-60%) vattenbyte mera sällan helst en gång i månaden. Städar inte botten.
När jag gjorde dom förrändringarna fick jag mycket bättre tillväxt samt mindre alger. Fisken stormtrivs, lyckad lek på ancistrus hela tiden (ynglen är väldigt känsliga för dåligt vatten)samt mina bolivianska fjärillsciklider leker med lyckat resultat hela tiden( plockat ur ca 100 bolivianer samt 20 anc.yngel).
Klipper ur 30-50% av växterna en gång i månaden.
LN
Glömde tillägga att efter tips från defdac så blev det ännu bättre när jag tillsatte lite bikarbonat lite då och då.
defdac
Det tog ett tag med en massa förtydligande från Tom men nu har jag fått svaret att kvällen/mörker sannolikt är ett bra tillfälle att byta vatten och att han själv gör så.
mAuse
Vaför skulle det vara bättre å byta vatten kvällstid? nyfiken...
PatrikMalmo
eraser,
frågan ställs i sjunde inlägget. Handlar om att minimera CO2-svängningar, ffa i kar utan CO2. Exempel på vad som kan hända vid CO2-svängningar hittar du ovan.
Hilsen,
P
ixxe
PatrikMalmoixxe,
har man stora burkar så går det helt enkelt ner en hel del PMDD i dem. Större burkar brukar dock normalt vara stabilare och växterna funkar enklare. Har inte haft samma problem med brister i mina större kar som i de små. Kan iof handla både om skillnader i växtmassa, fiskmängd och vattenbyte (har inte kört CO2 i någon stor burk än). I mina stora kar har jag helt enkelt höftat (men höftat lågt) med PMDD och hållt koll på växterna för att se om de visar brister. Gör de det så göder jag lite mer helt enkelt.
defdac,
visst är det ett tacksamt experiment, men just nu är jag inte där i allafall. Därmed intressant med svar och andras erfarenheter. ;)
Hilsen,
P
Patrik, ville bara få fram så att han inte överdoserar...
kör själv ett 540 co2/pmdd men jag doserar torrt, med perspektiv så är ju tex inte 1tsk kno3 "mängder" i 540 liter vatten :)
mAuse
PatrikMalmoeraser,
frågan ställs i sjunde inlägget. Handlar om att minimera CO2-svängningar, ffa i kar utan CO2. Exempel på vad som kan hända vid CO2-svängningar hittar du ovan.
P
Oki! Är inte insatt i växtlivet alls om jag ska vara ärlig. Har testat köra vallesneria i karet. Startade med ca 30 plantor i mitt 720 kar o alla strök med. Hade ett ph på 8,4 å tillsatte en halv dl salt per 100l. Skulle gärna vilja få en grundkurs i hur man får växter att trivas i ett malawikar. Har hört att det ev. skulle vara saltet som var boven då dom flesta växter är känsliga mot salt.
Kanske ska börja med PMDD i frugans kar. Är det känsligt om man har malawiciklider och använder PMDD? Tror jag läst någonstans att det inte ska vara det... Men vad säger du Hilsen? Du verkar vara en aning guru på växter! ;)
defdac
En halv deciliter salt per 100 liter. Hmm..
En halv deciliter vägde runt 75 gram kollade jag nu, saltet är enligt wikipedia runt 95% rent så säg 71 gram. Na = 22.99 g/mol, Cl = 35.45 g/mol, dvs 61% Cl och 39% Na.
71000 mg per 100 liter = 710 ppm, dvs 433 ppm Cl och 277 ppm Na.
Mitt kranvatten har t ex runt 19 ppm Na och 11 ppm Cl.
Kollar man vilka alkalimetaller som antagoniserar upptaget av andra alkalimetaller i växter så är ordningen såhär:
K > Na > Mg > Ca
Stora koncentrationer av ämnen till vänster "blockerar" upptaget av dom till höger.
Ökar du således Na-koncentrationen i vattnet 10-15 ggr så lär växterna få det svårt. Vi växtakvarister är t om rädda för att dosera för stora nivåer av K som växter älskar och tar upp väldigt stora mängder av pga det här fenomenet.
Doserar du en halv deciliter NaCl2 så tippar jag att du behöver dosera 1 deciliter K2SO4, MgSO4, CaCl2 för att återfå en vettig jonbalans och då börjar vi komma upp i toxiska nivåer K.
Har verkligen Malawi/Tanganyika-sjöarna så extremt felskruvat vatten?
PatrikMalmo
ixxe,
greppar hur du menar.
eraser,
det är defdac som är växtguru i Sverige. Annars heter jag Patrik, Hilsen är danska för "Hälsningar". ;)
Annars är sjöciklidkar hyfsat enkla att få växterna att trivas i. Brukar innehålla mycket fisk, och då blir det mycket matning. Innebär att de ämnen som krävs i större mängder brukar finnas i överflöd. Tillsätter man då lite microgödning, t ex Tropica Master Grow (TMG), vid varje vattenbyte så brukar de växter folk kör i sjöciklidkar funkar utmärkt (Vallisneria, Anubias, Javaormbunke, C. aponogetifolia etc). Har sett att många säger att Vallisneria är känsliga mot salt, men har inte märkt något av det i mitt Tanganyika-kar. Tillsätter visserligen en låg dos vanligt grovsalt vid varje vattenbyte, men i allafall. Mina Vallisneria växer inte som tokar, men tillräckligt bra ur mitt perspektiv. Jag tillsätter även lite bikarbonat vid varje vattenbyte, och det gynnar just Vallisnerian. Kör man med mycket salt i sina kar så rekommenderar jag Javaormbunken. Den funkar hyfsat även i bräckt vatten.
Jag har inte märkt några negativa effekter på mina firrar vid tillsats av olika gödningsämnen, men som vanligt så handlar det om lite sunt förnuft. Överdosering av något är inte bra, men det ska till bra höga nivåer innan fiskarna tar någon skada. Tillsätter du TMG i lite lägre dos än rekommenderat vid just vattenbyten så ska det inte kunna bli några problem.
Hilsen,
/Patrik ;)
PatrikMalmo
defdac
Har verkligen Malawi/Tanganyika-sjöarna så extremt felskruvat vatten?
Nope, det har de inte. Båda sjöarna har betydligt lägre hårdhet än folk i gemen tror. Tanganyikasjöns kemi är dock inte att leka med, eftersom områdena runt om den sjön till stor del är vulkaniska. Märkliga vattenvärden och märklig balans i den sjön. Det finns dock en hel del växter även där, så det är inget som ska påverka växterna. Firrar från Tanganyika klarar sig dessutom utmärkt i lite annorlunda vatten (som vi oftast har i våra kranar t ex), så det ska inte vara något problem.
Saltet tillsätter många sjöciklidister då det håller firrarna i bra trim, samt kan funka som lektriggers för en del arter. För stora mängder salt är helt klart inte nyttigt för växter, men i lägre doser har jag inte märkt några problem med bicarbväxter.
Hilsen,
P
Ps: mitt gamla Tanganyika med växter i DS.
defdac
(med felskruvat menar jag att det är ovanligt om endast 2 ämnen av flera hundra har 10-15 ggr starkare koncentration, dvs onaturligt - enligt Christel Kasselman så verkar Tanganyika, Kalemie ligga på 61 ppm Na, 31 ppm K, 31 ppm Cl, 18 i KH, 11 i GH, 593 microSiemens/cm)
defdac
Oj du hann imellan Patrik =) 31 ppm K i Tangayika, kanske är dags att Riftlakeentusiasterna börjar kolla lite på PMDD ;D
PatrikMalmo
defdac(med felskruvat menar jag att det är ovanligt om endast 2 ämnen av flera hundra har 10-15 ggr starkare koncentration, dvs onaturligt - enligt Christel Kasselman så verkar Tanganyika, Kalemie ligga på 61 ppm Na, 31 ppm K, 31 ppm Cl, 18 i KH, 11 i GH, 593 microSiemens/cm)
Mjo, på det sättet är Tanganyikasjön specifikt lite felskruvad. Som sagt, det finns mycket växter i den sjön ändå, t ex Vallisneria, Potamogeton, Hydrilla och Hornsärv. Borde inte vara något problem om man kör perfekt Tanganyika-vatten. Däremot så överstiger säkert Na-koncentrationen som många sjöciklidfolk tillsätter Tanganyikas ursprungsvärden rätt duktigt. Har sett rekommendationer på 1 dl salt per 100 liter vatten. Klart overkill som jag ser det.
Hilsen,
P
PatrikMalmo
defdacOj du hann imellan Patrik =) 31 ppm K i Tangayika, kanske är dags att Riftlakeentusiasterna börjar kolla lite på PMDD ;D
Börjar kolla lite? Hrm. Jag gillar ju sjöciklider och har minsann tillsatt PMDD i de karen hela tiden!! *skratt*
defdac
Japp, om det stämmer att det är en hel del godis riftlakevatten så borde de rekommenderade PMDD-nivåerna vara en piss i Mississippi.
Men ang. saltet. Om man räknar baklänges så borde alltså jag (om jag skulle köra Tanganyika här i Linköping) tillsätta runt 40 ppm Na, dvs 40 mg Na per liter, dvs 4 gram Na per 100 liter dvs 7,2 gram salt, dvs runt 1,5 tsk/100 liter istället för en halv deciliter/100 liter.
PatrikMalmo
defdac,
förmodligen riktigt om du vill köra mot perfekt Tanganyikavatten. All akvaristisk erfarenhet visar dock att Tanganyika-firrar funkar utmärkt med både mer och mindre salt. Långt de flesta sjöciklidister kör overkill på saltet (enligt min mening), men det funkar oftast rätt bra ändå (ibland bättre, för firrarnas del). Precis i början av "sjöciklid-eran" försökte en del få till perfekt vatten, enligt vattenvärdena i sjöarna. Har en del recept lagrade, som utgår från osmosvatten. Som jag nämnt innan så har det visat sig att sjöciklider accepterar och trivs i en hel del annorlunda vatten än som finns i respektive sjö. I nuläget har jag inte sett någon som försöker åstadkomma exakt samma vattenvärden som i sjöarna - vilket är den salthalt du räknat på.
Några grejer man ska tänka på med sjöciklider är pH och bikarbonat. En del arter är också extremt känsliga mot klorföreningar i vattnet.
Hilsen,
P