defdac Japp ok, det är som med de flesta firrar inom rimliga gränser antar jag. Jag tänkte mest om man vill skissa på att klara av växter och misstänker att salthalten är i överkant - då skulle jag personligen känna att det vore rimligare att dosera upp nivåer dom har naturligt och sedan börja skruva in resten av PMDD-ingridienserna för att bli mer i linje med Na:t. Doserar jag 1,5 tsk salt per 100 liter skulle jag testa att dosera 3 tsk K2SO4, 3 tsk MgSO4 och kanske även mer calcium, men CaCl2 kanske inte är någon hit i sammanhanget om man får det från både saltet och kalciumkloriden.
PatrikMalmo Mm, det där är något jag kunde tänka mig göra framöver för att se om det går att få verklig fjutt på Vallisneriorna. De växer ok nu, men inte som de kan göra i kar utan CO2. För långt de flesta sjöciklidister så tror jag detta är overkill i stor skala - det är totalt fokus på fisken. Finns iof en diskussion om detta med salt alls är nödvändigt. Kan vara bättre att spara salttillsatserna tills man ser att det är något vajsing med firrarna. Vattnet i kranarna är oftast tillräckligt hårt i sig, och pH:t är högt. Med kranvatten och microgödning så brukar de flesta växter i sjöciklidkar komma igång i vart fall. Hilsen, P
LN Ja beställer från Peter http://www.haack.se/pmdd/ Alltid pålitlig och bra. Sen tror jag att Akvarielagret säljer, slå dom en pling o fråga om dom skickar.