RobinDet är ju inte bara vattnet som kommer ut ur pumpen som sätts i rörelse utan hela karets vatten. Det är svårt att få det så att det bara rinner åt ett håll. Pumpen kan ju inte suga in allt vatten som sätts i rörelse och "slår" mot karets kortsida där insuget finns. Det är nog rätt omöjligt att få det så.
Kan det vara nån idé att sätta små Tunzes streamers i skåran så att de får trycka lite fart på vattnet i skåran och inte ha den sluten där pumpen sitter så att vattnet kan gå runt även om pumpen är avstängd? (lång mening)
Här är en liten bild på hur jag menar.
Nu bara rasslade det in svar medan jag satt och ritade.
Det finns tva losningar. De ena ar att ge vattnet snurr som Robin foreslar (och jag ocksa). Ett litet exempel: Om man vander en cykel uppoch ner och slar pa framhjulet sa behover man inte sla speciellt hart varje gang for att fa en faslig snurr pa det.
Den andra losningen ar att dra det genom en pump. Da ska det sugas lika mycket som det blaser! Det gar fixa. Jag har sett sadana anlaggningar (anvands i geologi for att studera partikeltransport i vatten) men de for ett hiskeligt ovasen.