tropfrogI mitt exempel kommer man upp i 1,3 meter per minut, tycker du inte att det räcker? Det borde bli 21,6 mm/sekund om du föredrar den enheten. Givetvis måste man ha rejäla pumpar och inte de leksakerna som säljs i vanliga butiker. Vill man ha större rörelse så är det bättre att minska karets höjd och bredd än att fläska på mer. Vid 20*20 med samma pump blir det 3,3 meter per minut eller 55 mm/sek. Vill man ha större kar så kan man göra det längre, hastigheten påverkas inte särskilt mycket av att karet är längre.
Varför skall man strypa rörelseenergin, är det inte den man är ute efter i ett strömkar?
MVH
Magnus
21.6mm/s ar ingenting. Ga till en back eller a och slang i en pinne som du klockar, eller varfor inte ga 1.3 meter pa en minut. Det fixar sakert en nagorlunda snabb snigel! Pumpen blaser gissningsvis pa med flera meter per sekund och kommer dominera totalt. Den energin maste bort. Vattnet som transporteras till ena sidan maste tillbaka i samma hastighet till den andra. Du vill ha transport fran ena sidan till den andra, inte vagskvalp.
Varfor inte surfa fram lite siffror om hur malar har det i naturen?
Du har helt ratt i att det finns virvlar, bakstrommar od, men det huvudriktningen som dominerar totalt. Hur man an gor kommer man inte komma upp i de strommar man vill. Vattnet skulle aka ur.
Jag tror att jag har sett akvariet som Patrik skriver om. Det visades upp pa akvariets dag. Visst var tekniken imponerande, men tyvarr var det inget stromakvarium, snarare en flod. Det gick inte blasa pa eftersom att allt vatten hamnade pa ena sidan och rann over. Transporten tillbaka var inte tillracklig.
Pa sid 8 i foljande fil finns ett stromakvarium (ratt langsamflytande). Kolla in placeringen pa propellern. Det tror jag ar smart. Rorelseenergin forsvinner och det sugs in lika mycket som kommer ut. I robins exempel sa skulle man kunna tanka sig att blasa in i den hogra delen och late det rinna ut i den vanstra. Da undviker man kanske de storsta problemen.
http://tmblmac19.tmbl.gu.se/tmbl/pdf/TMBL_pdf/Library_and_databases_pdf/examensarbeten_pdf/Lagerholm20p.pdf
Jag blev sjalv valdigt besviken nar jag insag detta. Robins kompromiss tror jag pa om man vill ha det sa snyggt som mojligt.
Sammanfattning: Jag ar ledsen, men bilden Tropfrog hanvisar till funkar inte.