olof
Hej!
Visst klarar rören att leda tillbaka vattnet. Det är inte det som är problemet. Problemet är att skapa en cirkulation så att väldigt mycket vatten sätts i rörelse i rätt strömriktning. Då behövs det rejält utrymme för att leda tillbaka vattnet.
Om man vill använda PVC rör istället för Dubbelbaksida borde man kunna lägga rör i bottnen (minst 2) med en diameter på minst 10 cm. I inloppet på varje rör monterar man en kraftig pump som blåser in i röret. Röret är alltså inte kopplat till pumpen utan pumpens utblås är centrerat i mitten av röret. Hela jetströmen från utblåset blir då innesluten i röret. Rören avslutas i andra änden av akvariet där de är snedsågade för att öka ytan på utloppet.
Förslagsvis täcker man hela härligheten med stenar och struntar i att använda sand. Sand blir nog mest ivägen.
Jag vet inte om någon förstår vad jag menar, det är lite svårt att förklara utan att rita.
Mvh
olof
Wilhelm
Jodå jag fattar.
Detta är en av de mest intressanta trådar i detta eminenta forum. :)
Så fortsätt o spåna !
Erik-Osterlund
Blir det inte ett rikligt porlande i ett sånt här akvarium oavsett hur lösningen ser ut. Jag vet ju själv när vattennivån sjunker i mina kar vilket ljud det blir. När man sen byter vatten upptäcker man hur skön tystnaden kan vara... :)
Ola-Svensson
Japp, det ar det jag menar. Ett breddavlopp pa ett stromakvarium ar inget porlande, det ar en fors som skulle overosta 100 billiga power head skulle jag gissa. ZickZacklosningen var smart, men jag tror inte att den racker i detta fall (fast kanske kan man trixa till det, vad vet jag).
janne-dansk
tropfrog
Vad jag inte riktigt förstår är vad som är skillnaden mellan pump/pvcrörs lösningen och sump/pump/pvcrörslösningen. Samma "problem" uppstår med att mer vatten än vad som pumpas kommer i rörelse och slår mot rutan samt skapar bakström och virvlar.
MVH
Magnus
det är nog ingen större skillnad . vad jag menar är att alla inte har utrymme till sump o dyl, det är inte alla som här ett speciellt fiskrum, och skall man ha det i en ett rum så störs man nog rätt mycket av "porlade"
mvh janne
LN
Ett 50mm rör kommer inte att räcka långt. Arean på sugröret måste motsvara arean i "bäcken". Gör den det så för man någorlunda det literantalet i bäcken som pumparna ger. Säger någorlunda för att det finns alltid förluster i form av friktion.
En kul grej att prova skulle ju vara att sätta enbart ett extrarör säg 50mm från sugsidan till utblåssidan. För att se om man kan få ejektorverkan från pumparna, alltså självdrag i den extra kretsen.
En annan kul grej som man skulle kunna prova är att sätta en extra pump i sugen för att öka vattentrycket till den ordinarie pumpen. Seriekoppla två pumpar med 1,5 meters mellanrum och gärna någon 90 graders böj så att vattnet hinner lugna ner sig innan det kommer till orinarie pumpen. Allt för att öka vattnets hastighet.
Daniel-Odell
jag tror det inte funkar att "skjuta" strömmen frammåt. Jag skulle satsa på att "suga" igång farten och rikta utblåsen mot rutan eller nått så de inte påverkar strömmen alls, utan bara suget av vatten ger fart.
PatrikMalmo
Men alltså. Om vattnet i rören går många gånger snabbare, kan inte insugseffekten bli tillräckligt stor då? Om man kör med flera insug? Nu får jag baske mig renovera färdigt så jag kan experimentera!!
Nå. Kanske enklast och snyggast (i lösningen med ett enda kar) att köra med någon form av dubbel botten, typ bottenfilter fast med enbart insug och utblås. Sand tror jag är rätt lönlöst att köra i denna typ av kar, förmodligen virvlar den runt så att pumparna skär. Sten, rötter och grövre grus rular, enligt mig.
Sedan det med att köra fritt fall för vattnet i lösningen med ett strömakvarie och en stor sump är ju inte särdeles slugt. Varför inte fylla den delen med blå filtermatta? Det lär låta betydligt mindre i vilket fall, och vips har man ett fett filter också. Visst, en liten bit fall blir det hursomhelst (och är nog önskvärt), eftersom breddavloppet måste kunna svälja mängden vatten. Utöver det, om man satsar på allvar på ett strömakvarie så vill i vart fall jag ha maximal syrehalt i vattnet - en bit fritt fall i början torde ge bra effekt där. Det som kommer att låta mest om man löser det på ovanstående sätt är om utblåset från pumparna skvalar i ytan. Tror jag. *funderar*
Ett annat problem lär bli avdunstningen, men i exemplet med sump är det ju sumpen vattnet tas ifrån. I ett enskilt kar får man nog hålla mer koll.
Hilsen,
P
Haknil
Bäckakvarium
hej på er
Jo då jag hade en gång i tiden en ide om bäckakvarium inomhus.
Det gick ut på att bygga en stålställning i trappstegsmodell och sedan
oppanpå dessa steg limma glas i olika etage.Detta bygge skulle fixeras
vid den ena ytterväggen i källarens gillestuga.
Vattnet skulle sen ledas med en kraftig pump upp i det högsta etaget
för att sedan rinna ut i ett dike på tomten.
I detta fallet var det pumpning av å-vatten(har å på tomten), men det
borde väl gå att få vattnet att återcirkulera?Krävs förståss kraftiga pumpar,
men jag tror det är fullt möjligt.
I detta fall va det fråga om att ha öring etc.dvs.kallvattensakvarium med
vattenkylare.Mycket problem med kallvatten(enl.expertis)kan det bli.
Fukt,mögel etc.Hade man en "slottskällare" skulle det säkert fungera.
Hade faktiskt en ritning på detta och även glasmästare och svetsfolk
konsulterade.Kan dock idag inte hitta ritningen.(20 år sen)!
Gjorde ett budgetöverslag på detta och hamnade på ca.45000:-!!
Min dåvarande hustru tyckte det va väl magstarkt.Kan man kanske förstå!
För 20 år sen va 45000 väldigt mycket pengar.Men det är ju klart att blir man
oförhappandes miljonär tas säkert projektet upp igen.
I mindre skala, typ det ni skriver om skulle det säkert fungera väldigt bra.
Men det är nog inte helt lätt.
Det är säkerligen betydligt lättare med ca-ciklider,dvs.varmvatten.
Allt är ju som bekannt fråga om slantar,men stora vattenbehållare inomhus
kan ju också vålla bekymmer.Kanske man skall tänka på.Det tillkommer ju
ventilation med dyrbara fläktar etc, för att leda ut fukt ur huset.
Jag har skrämmande exempel på detta.
Jag tycker dock att projektet med strömakvarium är mycket intressant och
önskar därför fortlöpande rapporter.
Kan bara önska lycka till
Håkan
Robin
Daniel Odelljag tror det inte funkar att "skjuta" strömmen frammåt. Jag skulle satsa på att "suga" igång farten och rikta utblåsen mot rutan eller nått så de inte påverkar strömmen alls, utan bara suget av vatten ger fart.
Det är ju typ så jag menar med streamers i "rännan" bakom den synliga baksidan av karet med dubbel baksida.
Vattnet pumpas/sugs runt av streamers medans huvudpumpen sköter filtrering.
PatrikMalmo
Muhni,
det du beskriver är en gammal dröm för mig också. Har funderat en hel del på om man kunde leda in vatten från t ex en å eller bäck i källaren på huset och så pumpa ut det igen. Där pratar vi bäckakvarium...
Fast jag har ju inte ens huset än, så det lär få ligga i idélådan ett tag till. ;)
Hilsen,
P
Haknil
PatrikMalmoMuhni,
det du beskriver är en gammal dröm för mig också. Har funderat en hel del på om man kunde leda in vatten från t ex en å eller bäck i källaren på huset och så pumpa ut det igen. Där pratar vi bäckakvarium...
Fast jag har ju inte ens huset än, så det lär få ligga i idélådan ett tag till. ;)
Hilsen,
P
Hej
Kul att det är fler än jag som har "tokiga" ideer!
Mvh
Håkan
Wesak
Hej alla.
Ingen som testat lite ang detta med strömmande kar än ? :D
Har själv mest vart ute i solen men va förbi a-lagret för ca två v sen & fråga om prisuppgift men har ej fått svar än fast de lova ringa nästa dag.. :(
Aja när ja va där så fick ja iaf nys om en ny "superpump" som de ska få in som klarar upp till 7500 l tim. Förutom timer på den så kunde man även programera in så trycket på vattnet ändrades samt koppla fler pumpar till en kontrollpanel så man lätt klunde ljustera in alla pumpar ihop vilket kan va mkt bra.
Ville mest skriva av mig lite efter ha läst om allas fina kar här :)
På återseende
Mvh
Erik
PatrikMalmo
Nope, inte testat något än. Bygger fortfarande lokal jue - men jag har beställt en ställning där det får plats ett strömkar med ca 2 meters längd. Övriga mått landar troligen på 50x30 cm. Får se hur mycket plats det blir. ;)
Hilsen,
P
Havs
Ola Svenssoneller:
Jag har ett 400 liters kar som är åttakantigt med ett rektangulärt hål i mitten. Om jag sätter t.ex 2 st Fluval 4+ och ger vattnet samma strömningsriktning, så blir det rejäl fart i karet.
Detta är alltså ungefär samma sak som Ola skissat på, men ännu bättre iom att det blir lite "rundning i hörnen". Med ett par rejäla cirkulationspumpar kan det nog bli ännu bättre fart på vattnet.
Detta kompletterat med ett ytterfilter förståss.
imported
Intressant tråd
Jag har själv exprimenterat med "långa" akvarium och byggde ett som är 4,5*0,45*0,4m.
Tanken var att jag skulle ha en biotop med strömt vatten, precis som några andra i diskussionen.
Jag lyckades aldrig få till det med en "enkelriktad" ström i akvariet.
Jag provade med att stoppa ner en 7500 liters pump och sätta insugsröret i andra änden av akvariet, visst blev det riktigt"strömt" men bara den första metern, sen avtog det succesivt fram till insuget..
Så man läser med spänning för att se om det finns något sätt man kan testa för att få samma "ström" i hela akvariet.
Wesak
PatrikMalmoNope, inte testat något än. Bygger fortfarande lokal jue - men jag har beställt en ställning där det får plats ett strömkar med ca 2 meters längd. Övriga mått landar troligen på 50x30 cm. Får se hur mycket plats det blir. ;)
Hilsen,
P
Sedär ja :)
Ska bli riktigt skoj detta & tror de kan bli fler som försöker sig på detta när mörkret börjar komma.
Men du har 50 djupt & 30 högt bara el är det tvärt om ?
Mvh
Erik
PatrikMalmo
50 djupt och 30 högt var tanken. ;)
Wesak
HazelCRJag har ett 400 liters kar som är åttakantigt med ett rektangulärt hål i mitten. Om jag sätter t.ex 2 st Fluval 4+ och ger vattnet samma strömningsriktning, så blir det rejäl fart i karet.
Detta är alltså ungefär samma sak som Ola skissat på, men ännu bättre iom att det blir lite "rundning i hörnen". Med ett par rejäla cirkulationspumpar kan det nog bli ännu bättre fart på vattnet.
Detta kompletterat med ett ytterfilter förståss.
Börja bygg nu & glöm inte kort ;)
Tror det kan funka mkt bra dedär men själv vill ja ju ha som en "bäck" längs väggen & inte strömmande vatten "runt runt"..
Mvh
Erik
Wesak
PatrikMalmo50 djupt och 30 högt var tanken. ;)
Man har lite koll...hehe
Ska själv dra till brädgårn snart & börja bygga ställning men har gammalt parkettgolv hemma som inte är speciellt jämt & är det någon som vet om det finns "skurvfötter" någon stans man kan köpa så man lätt kan ställa in det ? (typ liknande som på alu ställningarna)