Jonas EOm vi skiter totalt i vad det är för fisk och vad folk tycker om dem så är de nog rätt så roliga iskar att hålla. Detta är vad jag kjan fundera ut själv vad som fungerar bra för dem (har inte haft sådana)
Deras ursprung är centralamerikanska ciklider och då kan man läsa sig fram till att de ska ha lätt basiskt vatten, ph 7.5 eller lite högre för att trivas optimalt. Som foder skulle jag rekommendera aqautic natures ciklidpellets för stora centralamerikaner (som du kan blöta upp i vatten för att fiskarna inte ska få förstoppning). Vill du att dina papegojor ska bli lite rödare finns det ciklidpellets eller ciklidsticks med astaxanthin i sig som ger fisken en klarare och vackrare röd färg.
Byta vatten bör du göra runt en gång i veckan till dem, de äter ganska mycket och skitar således ner en hel del. Slamsugning rekommenderas lite då och då ifall du inte har ett rejält ytterfilter. Tyvärr har jag ingen aning om vilka medinnevånare som skulle kunna passa men jag skulle nog prova mig fram med de centralamerikaner som är lite mindre, A.sajica eller liknande.
Lycka till med dina fiskar
Tack så mycket för infon! :)
Visste faktiskt inte att fiskar kan drabbas av förstoppning, (har aldrig tänkt på det) så den informationen kändes alldeles särskilt relevant! Gäller uppblötnigsrekommendationen även de Spirulinatabletter som följde med i akvariepaketet?
Jag har fått reda på att de inte ska ha äkta rötter i sitt kar, pga PH-värdet, så de får inspektera en konstgjord från akvariebutiken. De verkar gilla den. *ler*
Tack även för tipset om den extra rödfärgen! De är visserligen fina nog som de är (har två orange och en något rödare orange), men är det ett nyttigt foder som enbart tillför dem näring (och lite nyansskillnad) så kan det ju vara OK!
Till sist, varmt tack för din lyckönskan!
Vänliga hälsningar från Anemon.