olofHej!
Jag tycker inte att det vore orimligt om grossisterna höll en någorlunda uppdaterad lagerlista tillgänglig på nätet. Liksom all lagerhållning är det viktigt att veta exakt vad som finns inne. I Vanliga lager har man en databas över detta och att länka denna till en hemsida bör ju inte vara omöjligt. På tex IKEA kan man gå in och kolla exakt vad och hur många som finns inne i alla enskilda butiker.
Att grossisterna har aktulla listor så att vi akvarister, via vår butik, kan beställa hem deras produkter är inte en fråga om kostnader det är en fråga om service och kundanpassning.
olof
Problemet Olof är att det är en viss skillnad på ett företag som IKEA (andra stora företag) och en grossist här i Svergis på akvaristiska tillbehör och fisk! Jag har arbetat med lagersystem osv och för att få ett så exakt lagersaldo som du efterfrågar, behöver man sätta en gubbe i en stålbur = lager, och han, och enbart han lämnar ut och registrerar produkter *skrattar*...
Lägger dom in en lista med fisk som kommit in på måndag, kan denna listan ändras 50ggr under första veckan, och om du nu kontrar med att dom kan ha ett system som helt ligger på data, bara exportera informationen ut på nätet, så ska dom göra den stora investering som krävs för att bygga/köpa ett sånt system....
och vad händer om:
• En fisk eller fler dör?
• Någon lägger "undan" ett antal fiskar för en kund
• Felleveranser
Då stämmer inte listan längre...eller hur!
Jag tycker de flesta sköter detta bra, jag tror även att de felsta lägger ut sin nyinkommna lista när leveransen kommer in, och sedan uppdaterar vid nästa beställnings/leveranstillfälle...eller kanske när dom känner att dom har tid. Sen - vad spelar det för roll....VI köper fisk som vi vill ha, oftast efter det att vi bestämmt att vi vill ha en viss sorts fisk, och då kan man väl ringa/skriva och fråga om den finns för försäljning ELLER om dom kan ta in den?
DD