LacustrisNu kanske jag generaliserar igen men är det inte såhär (vad gäller fisk):
Grossisten importerar/odlar den fisk man tror går lätt att sälja.
Butiken väljer i sin tur ut de man tror sig kunna sälja till kund.
Att ha fisk i lager som inte säljer är ren förlust.
Vilka alternativ finns då om man inte hittar den fisk man söker i sin butik eller hos grossist?
Privatimport eller samimport? Här måste man vara rättså driven för att ta detta steg.
Många refererar till Coop och Ica, jag riktar mina blickar till statliga Systembolaget. Man har ett sortiment i butik men har dessutom ett specialsortiment man kan ta hem till "finsmakare".
Skulle nu inte detta sortiment räcka så kan man genom Systembolagets försorg importera ungefär vad man vill och Systemet ser sedan till att allt går rätt till i tull, med frakt e.t.c.
Läs mer på http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Privatimport.htm
På något sätt skulle jag gärna se att någon fisk-grossist eller motsvarande kunde erbjuda samma service. Svårigheten som kvarstår är då vad som kan levereras varifrån. Här torde det inte varit omöjligt för grossisten att länka till lagerlistor, de har säkert redan kontaktvägen öppen.
Att det inte blir "billigt" är självklart men jämför man med andra alternativ som t.ex. inköpsresor till tyskland eller danmark kanske man kan räkna hem det.
(Här rimmar det nog illa att referera till systembolaget....)
Är detta en utopi? Är marknaden för liten? Jo kanske....
Jag tror att det inte är så att grossisterna bara väljer efter vad som säljs bra. Vi talar ju omspeciella sorter, inte om dussinfisk?!?!?!? (ursäkta det plumpa uttrycket)..
Först är det väl så att de importörer som finns i Sverige (och övriga värden) kan ha önskemål om vilken fiska som ska fångas från de stationer som finns runt sjöarna. Att det just ska finnas någon som ska fånga den typ du önskar, eller att dom FÅR gå in på det stället är väl inte säkert...
Jag har för mig att Kjell F, och andra talat om detta, helt säker på att någon av våra föredragshållare sa något om att mängden/sortern man får plocka upp är reglerad. Sen är det precis som du skriver inga problem att få hem specialfisk, men det kan ju ta tid, och du får förmodligen köpa en lite större uppsättning.
Ville bara säga att det inte är helt lätt att hålla en 100% aktuell lagerlista, vissa mindre uppfödare/importörer/grossoster kanske kan uppdatera sina listor dagligen, men har man stor omsättning på fisken, är det faktiskt inte så lätt som det låter.
Men jag tror grossister behövs, dom gör en stor nytta, jag tror att de butiker vi har, gör sitt yttersta för att göra oss nöjda MEN den lilla zoo-affären runt hörnet, har nog lite problem med att hålla oss med VF och specialfisk, för tittar man lite nyktert på det, så är det ingen stor marknad för fisk som kostar 3-400+....
Se den mamma/pappa som kommer in och ska köpa fisk till sina söner/döttrar och fisken kostar 3ggr mer än vad dom gett för karet....*asg*
Ha de gött!
DD