Att åter försöka få större fisk ut i butik är kanske en väg att gå för att hitta en nisch för svenska odlare?
Konkurrensen från importerad fisk har kommit för att stanna och kan man inte konkurrera med pris får man konkurrera på annat sätt.
Flertalet odlare säljer säkert sin fisk när den har uppnått av handeln accepterad storlek. Har någon istället provat bärigheten i att dra upp fisken till ännu större storlek?
I min lilla värld tycker jag att större fisk borde vara mer lättsåld och därmed locka fler köpare.
De som köper fisk i butik köper nog fisken efter hur den ser ut i butiken och inte hur den kan komma att se ut om ett halvt år eller mer (undantaget är väl vi “ciklidnördar“).
Hade man bara kunnat hitta någon balans i prissättningen (tänka mer krona per fisk än procent per fisk) så att prisgapet mellan storlek S och M-L inte hade varit alltför avskräckande, så kanske detta hade kunnat vara en väg att prova.
Nu är jag ingen ekonom, driver ingen butik och odlar inte för att sälja (jag drar bara upp ynglena från någon enstaka art för att den intresserar mig själv speciellt) så jag har ingen aning om hur detta resonemang kan bära sig rent ekonomiskt.
--
Någon skrev om att skyltningen har betydelse och jag kan inte annat än hålla med.
Jag tar mig friheten att (utan avsikt att göra smygreklam) referera till Ciklidshopen i Tomelilla (
http://www.ciklid.se/annonsor_visa.asp?NR=13 ) som jag tycker är mönsterexempel vad gäller skyltning.
En utfärdad “show”-fisk av varje art i samma kar som försäljningsfisken, läsbar skylt med pris, artnamn, ev. handelsnamn och sidhänvisning till ciklidbok (som finns i butiken). Dessutom håller fisken större storlek än flertalet andra butiker.
Nu är ju detta en specialbutik (och antagligen driven på entusiastbasis) men om fler lite mer konventionella zoo-butiker hade tagit till sig lite av detta tänk så kanske ciklidmarknaden hade kunnat utvecklas mer positivt.