LNKjell - ;)
Jag var på ett besök hos Simontorp för inte så länge sedan. Det som slog mig då var hur lite vuxen, utfärgad fisk som fanns på hyllorna. Det är troligt vis så att det är bara ungfisk som är komersiell. Det kan vara ett av problemen. Kunden som kommer in i butiken är där för att köpa "vacker" fisk. Många ciklider är lite tråkiga när dom är unga, och eftersom det finns väldigt lite vuxenfisk att få tag på så siktar handlaren och kunden in sig på annat.
Om vi nördar/odlare erbjuder "visnings" fisk samtidigt med ungdjur så kan man eventuellt vända kundens och handlarens blickar till "vårat" håll.
Man kan nog säga att det snarare är så att Sverige blir mer och mer internationella. Detta med lite större ciklider i affärerna har alltid varit lite speciellt i Sverige och sannolikt är jag säkert "medskyldig" till att ribban sattes så pass högt här. Jag hade ju på min tid som affär/grossist avtal med flera odlare i Sverige om att jag skulle få fisken levererad i en viss storlek som då var klart större än i t.ex. Tyskland. Det blev en slags standard här i Sverige som faktiskt många utlänningar som kom hit blev imponerade av.
Skall för övrigt definitivt sägas att inte bara jag skall ta "äran" åt mig av detta utan även t.ex. Åleds Akvarium var ju kända för sina stora utfärgade fiskar.
Detta har sedan hållit i sig i många år men alltefterhand som handeln blev mer internationell och också att vi fick ett helt annat sätt att kommunicera (internet) så har det mer och mer skett en förskjutning mot att bara diskutera priser.
Det gäller i alla led alltifrån grossister, affärer till konsumenter (viktigast av allt). Vi här på ciklid.se och även på andra hemsidor (bäst att säga det så att det inte uppfattas som en sågning igen:´() slår oss gärna på bröstet hur viktigt det är med kvalitet och att priset är det sekundära. Så likaförbaskat så blir det ändå plånboken som styr till sist.
Vi vill tyvärr väldigt gärna ha kvalitet men vi vill inte betala för det - så är det bara.
Ett helt annat exempel på detta är ju saltvattensfisk där det idag finns en miljöcertifiering (MAC -
http://www.aquariumcouncil.org/) - att bli en miljöcertifierad grossist/affär ställer stora krav på företaget och kostar därmed också en hel del pengar och därför måste dessa fiskar säljas till ett högre pris. Idag finns det överhuvudtaget inte något intresse från konsumenterna för miljöcertifierad fisk - tragiskt men så är det.
För att återgå till cikliderna så har jag oerhört svårt att tro att det kan bli en återgång till det gamla där hyfsat utfärgade fiskar säljs i affärerna - vi lär nog få leva med det som det är nu.
Jag har en del synpunkter på de förslag som kommit in - men istället för att gå in och "såga" vissa av dem eller tycka att andra är bra så väntar jag med att kommentera - det är bättre att ideerna får flöda fritt för det kommer alltid ut något gott ut av det.