malawijannesen tycker ni att det är rimligt att en mbuna som jag har sålt för 10 kr till en grossist, kostar 98kr i en butik i stockholm
Nej jag tycker inte att det är rimligt - fisken borde faktiskt vara ännu dyrare ut i affärB(
Kostar en fisk 98 spänn ut så blir det 78,40 exkl. moms. Det innebär alltså att om grossisten lagt på ca. 2.5 gånger och affären ca. 3 ggr så är vi uppe i priset. En tredubbling av priset på fisk i affär täcker definitivt inte kostnaderna (lokalhyra, vit lön till anställda, egen vit lön, semestersrättning, sjukersättning, el, vatten, foderkostnad, svinn, skatter, avgifter, utbildning etc. etc) för det levande i en affär.
Jag tycker att fiskar (ja för övrigt allt levande) i Sverige idag säljs alldeles för billigt i affärerna, men i gengäld tycker jag att påläggen på tillbehör etc. ofta är alldeles för höga.
Visst du tycker att du får alldeles för lite betalt eftersom du också har fått höjda kostnader. Jag är helt övertygad om att det stämmer, men vad hjälper det om nu inte affärerna vill/kan betala mer. Då får du väl istället helt enkelt byta fisk att odla på då.
Pratade för övrigt för några dagar sedan med en gammal storodlare av ciklider - han odlade fortfarande fiskar i mängder och det gick väldigt bra ihop - men idag var det nästan enbart malar han odlade (bl.a. 1000 ancistrus/månad). Han hade nu i alla fall för skojs skull köpt in en troffegrupp och skulle gå med i NCS igen.
Från förr känner jag flera stora ciklidodlare i Tyskland - idag odlar inte en enda av dom ciklider längre utan antingen har de lagt av helt eller så odlar de nu istället malar, räkor etc.
Så på samma sätt som jag idag har svårt för affärernas gnäll över internetbutikerna har jag svårt för odlarnas gnäll över att de får för dåligt betalt för sin fisk.
Många affärer menar ju att hobbyisterna gräver sin egen grav när de handlar i internetaffärerna, eftersom det i längden innebär att det blir färre som säljer det levande. Visst det stämmer säkert, men so what - man kan väl inte stoppa utvecklingen. Antingen får man anpassa sig till den eller så får man väl pyssla med något helt annat.
På samma sätt är det för odlarna - idag är det nog mycket svårt att få någon lönsamhet i att odla ciklider och då gäller samma här dvs att antingen så anpassar man sig till utvecklingen och odlar den fisk som det finns lönsamhet i eller så lägger man av.
Att grossister och affärer idag köper in mindre och mindre med ciklider beror till syvende och sist på att de inte får lönsamhet i dom och då satsar de istället på sådant som idag är mer lönsamt och att kalla detta för att "binda ris åt sin egen rygg" blir helt fel.
Det totala fiskutbudet vad gäller antal arter hos affärer och grossister har definitivt inte minskat de senaste åren - tvärtom det har ökat rejält och det kommer ständigt in nya arter av barber, rasboror, labyrinter, levandefödare etc. etc. Räkor har också blivit väldigt populärt bara för att ge ett annat exempel. Så grossisterna och affärerna binder definitivt inte ris åt sin egen rygg genom att ta in mindre med cikilider utan de ser tvärtom till sitt eget hus genom att anpassa sig till utvecklingen.
De odlare som också gör detta kommer säkert att också ha framgång i framtiden.
Samma gäller för övrigt för min verksamhet - dvs att ge ut böcker om akvariefisk (speciellt ciklider). Detta har överhuvudtaget ingen framtid - ta den senaste BTN-boken om Tanganyika, som ny säljer den ungefär 25% av vad den gamla upplagan sålde (kom ut för ca. 10 år sedan) när den var ny.
Visst jag kan gnälla mig fördärvad här på ciklid.se över att ni medlemmar binder ris åt er egen rygg genom att bara hämta info på nätet och inte köper böcker. Jag kan gnälla över att om inga ciklidböcker säljs så blir färre intresserade av ciklider och NCS blir mindre, jag kan gnälla över att det innebär att det blir slut på ciklidstämmor med fantastiska långväga föredragshållare som ställer upp gratis etc. etc.
Men uppriktigt sagt vad hjälper det att jag gnäller - det förändras absolut ingenting av och därför får jag helt enkelt hitta ett annat sätt att försörja mig på i framtiden.