Stefan LarssonDeathdealer, jag är ALLTID redo med tomater...*muuuaaah*.
Jag tror att alla är mycket överens om att man ska få skäligt och man ska betala skäligt pris för fiskar/ungdjur. Ingen är så naiv att tro att man kan stiga in i en affär och köpa stora lekmogna ciklider för en femma...det är inte det som det här handlar om.
Det handlar istället om att handlaren sätter ut en fisk för 98kr i butiken medans han endast gett odlaren en tia...spannet mellan odlarens pris och handlarens pris till kund är för stort och det är alldeles uppenbart (faktiskt riktigt jämförbart med nutidens mjölkkrig). Men...om handlaren KAN göra så...ja då är det ju solklart att han/hon gör det. Det är säljaren som måste markera...annars får ni storodlare snart se upp för handlaren kommer att komma med motargument att de är svårsålda och därför borde betinga ett mindre pris.
Nej...sätt ett pris och stå fast vid det. Vill inte den ene handlaren ge det så gå till nästa istället. Det är så man gör affärer.
Sedan Deathdealer...är det knappast så att MalawiJanne står och faller med 2kr/fisk för sin verksamhet. Det tror jag inte ens är nära. Det är inte heller det som detta handlar om...
Nu låter det som om vi andra är så enormt snåla och inte vill betala ett skit för varken produkter eller för fisk...medans du tycks gladeligen fläska upp dineros efter dess rätta värde..eller? ;) Lite naivt kanske va...
Jag kan bara tala för mig själv och jag tittar givetvis efter olika prisalternativ på varor och ibland även på fiskar. Den senare betalar jag dock ofta med glädje för om jag finner det jag letar efter. Jag lade t ex ut 1200kr för två fiskar som senare visade sig vara två hanar...det är inte att snåla eller att inte vara villig att betala för bra kvalitet och fina firrar. Däremot vägrar jag att betala 50-60kr för spirulinafläckiga röd zebra som har deformerade kroppsdelar, vilket absolut inte är en ovanlig syn i Skaraborgs butiker!
Okej Stefan......;)
1. Om en handlare tar ut 98:-, får han behålla 78...minus dina 10:- ger 68:- (som du GUD förbjude har fått svart!!!B( ), för dom 68:- SOM han skulle kunna ta ut i lön, skulle då inbringa han ca 25:-......OM han istället väljer att INVESTERA dessa enorma summor i sin verksamhet....kommer han garanterat att bli fet! (ÅTER igen, jag säljer INTE min fisk för 10:-, och vill folk inte ha dom...FINE!)
2. Jag köpte fisk av Tony, Rödzebror, och gav han 200% MER/fisk än han ville ha...fråga själv, för jag har då inte mage att betala 10.-/fisk som någon lagt så mycket möda och kärlek på att dra upp!!!!
Så Stefan - JAG har rent samvete, och betalar för mig...gör du det kompis!!!;)
DD
Ett STORT PS! OM man kommer till en handlare, som inte VET bättre än att han står och säljer fisk med den kvaliteten...HJÄLP han då tillrätta...istället för att kritisera denna på forumet, han kanske inte är en .s.k fisknazist (som blondinen så fint kallade oss i baren på NCS förra årsmöte), så kanske man BIDRAR till att vi får finare fisk...ÅTERIGEN, det är hemskt enkelt att gnälla...(och OM någon nu skulle vara så ...*skrattar* DUM att fråga vad jag gör för att förbättra...ställ gärna frågan vänner!!!;) )
Jooo...ÄR vi inte här för att hjälpa varandra att komma längre, lära av varandra, ha ett utbyte? Gäller det inte även handeln? Vi är def dom största konsumenterna av ciklider på Svenska marknaden, och ett "snart" vedertaget begrepp....så hjälp till att göra det hela bättre, se till att våra odlare får bättre betalt, men GÖR något!