Kjell FohrmanDu låter som en politiker:P Dvs rätt tomma ordB(
Kan du förklara varför grossister/butiker skulle vilja öka sin arbetstid och sänka sin lön bara för att vi förklarar tjusningen med ciklider. En sak fungerar - att de kan tjäna pengar på fisken och anledningen till att de slutar med ciklider idag är att de inte gör det.
Idag ligger intresset i huvudsak på avelsformer när det gäller ciklider - så är det var sig man vill eller inte.
Jag nämnde ju tidigare att t.ex. den senaste BTN tanganyikaboken säljer 75% mindre än den gamla boken gjorde som kom för ett år sedan. Då är det ändå denna typ av mindre och billiga böcker som har tappat minst - stora praktverk som t.ex. Malawiciklider resp. Tanganyikaciklider i sin naturliga miljö skulle vara helt omöjliga att ge ut idag.
Så intresset för ciklider har minskat drastiskt - så är det. Marknaden ser annorlunda ut och information hämtas på nätet istället för i böcker, ovanligare ciklidarter säljs på nätet mellan privatpersoner istället för i affärer. Denna utveckling kommer att förstärkas ytterligare i framtiden.
Jag ser inte det som tomma ord?
Så det du säger Kjell, är att det vi håller på med kommer dö ut....
Varför ska de öka sin arbetstid och sänka sin lön, det fattar jag inte heller?
Men en sak är def säker, och det är att om inte vi själva visar intresse för fisken, är villiga att betala, och ser allt nattasvart, så kommer det absolut inte lösa sig.
100% av alla jag förevisat, förklarat för, och som sett fisken som inte är akvarister, blir genuint imponerade över våra vackra fiskar. 100% av alla jag talat med om akvarier däremot, anser/tror att det är jobbigt med akvarium och man får bara göra rent dom.....
Varför? För de flesta som köper ett akvarie för första gången, går in och skaffar en 80l burk, trycker i en massa växter, köper lite molly och ställer burken mitt framför ett fönster i barnens rum...och sen går det som det går....
Så om vi inte upplyser, så lär det väl knappast bli bättre?
Skulle en handlare tacka nej till ökade intäkter??...tror knappast det!
Sen får vi väl faktiskt skilja på stormarkndader och specialbutiker....
Att boken inte sålde mer, finner jag inte alls konstigt.
Om merparten av cikidister köper förstautgåvan, innebär det inte med automatik att alla tokrusar och köper den reviderade utgåvan. Boken man har är man nöjd med, och varför ska man köa en ny, när man sitter nöjd?
Kjell, åter bara min syn på saken, inget som säger att jag har rätt, MEN att boken recenseras i CB, eller att det går ut som ett medlemserbjudande...garanterar knappast att det ska bli en försäljningssuccé. Min personliga reflektion är att om man släpper ett sådant mästerverk, ELLER boken drömciklider, så hade jag slagit på trumman på ett helt annat sätt.
Sen får folk tycka vad dom vill om nätet, men att sitta och LÄSA på nätet, är nog det absolut mest destruktiva och tråkiga som finns, det kan ALDRIG ersätta en bok, och den känsla man får av att bläddra, titta på bilder - så där har du faktiskt fel Kjell.
Men för den saken skull, betyder det inte att nätet suger;)
Men, om alla ger upp, fine med mig! Hobbyn kommer dö ut, det kommer bli färre aktörer på marknaden, fiskodlare försvinner och färre intresserar sig för ciklider....och bästa sättet att få till en förändring av marknaden är att vi inbitna sitter och säger att inget går att göra, och att vi inte betyder något!!!
DD - full av ironi!