ZzzitDet jag skrivit innan är dels att det är en statisk prispåläggning hos en del, och dels att de inte ser skillnad på bra och dålig kvalitet!
Det som deelay skrev är enligt min mening lite konstigt!
Om en affär köper in 20 fiskar för 15kr, och sedan lägger på 300% så blir vinsten 600kr.
Om de köper in 20 för 100kr och lägger på 100% så blir vinsten 1000kr. Är det en dålig affär?
Nu räknade jag som du sa med 5 fiskars bortfall!
Hade det gällt mig så hade jag hellre tjänat 1000kr ist för 600! Spelar väl ingen roll vad du investerat? Ok, detta gäller om 15 fiskar blir sålda och 5 dör/osålda. Visst kan alla dö, och då har du förlorat mindre om du investerat mer!
Men se det så här oxå. Om en handlare tar in fler och ovanligare fiskar osv. så drar han ju fler kunder till sig pga det stora utbudet! Och då säljer han väl mer oxå?
jag tycker detta är enkel matte, men jag är inte expert så jag har väl fel eftersom så få idkar denna typ av handel!
Uppenbarligen har du fel eftersom många affärer väljer att sluta med ciklider eftersom det inte är lönsamt.
Vad du glömmer är att det finns kostnader som skall täckas för den skillnad som uppstår mellan inköpspris och försäljningspris. Så bara för att man köpt in fiskar för 300 spänn och säljer dem för 900 spänn så är affärens vinst inte 600 spänn som du skriver.
Ett exempel - jag gjorde en gång i tiden när jag hade affär vad ett marsvin (visserligen ingen fisk - men siffrorna skiljer nog inte alltför mycket) som köptes in för X kronor skulle behöva kosta för att att det hela skulle gå plus minus noll. Jag räknade då med sådana faktorer som hur många minuters skötsel som krävdes per dag (av en anställd med avtalsenlig lön), del av elkostnad, del av lokalhyra, hur länge djuret hölls i lager, del i skatt etc. etc.
Jag minns inte siffrorna exakt - men har för mig att det krävdes ett pålägg på ca 1000% för att det skulle gå plus minus noll (dvs inte ge någon vinst alls till företagsägaren).
Jag gjorde också samma beräkning för en burk med kattmat och här räckte det med ett pålägg på ca 15% för att det skulle gå plus minus noll.
Anledningen var självklart att kattmat kräver mindre skötsel än djur, att man kan få i oerhört mycket mer kattmat på en viss lokalyta än man får plats mer marsvin etc.- etc.
I affären gjorde man som så att man la på 20% på kattmatsburkarna och tjänade bra på detta.
På marsvinen kyunde vi bara lägga på 300% (av konkurrensskäl) men såg då istället till att vi la på mer på prylarna för att kompensera denna förlust.