daniel60Har bestämt mig för en ny kamera: Canon EOS 400D.
Men vilket makroobjektiv ska jag välja?
* Tamron 90/2,8. En kanonglugg har jag förstått - men hinner autofokusen med när skitsnabba små fiskar ska förevigas?
* Canon EFS 60/2,8 USM. Snabbare autofokus - eller?
Tamronen sägs ha extremt långsam autofokus, USM-linserna har snabb autofokus.
Jag kommer själv att (försöka) sälja min Nikon D70 när 400D släpps, och jag har beslutat mig för att köpa Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Jag vet inte om det betyder nåt för dig, men den sägs ha snabbare autofokus än Nikkors 60mm macro, som var snabb nog för mig, medan min nuvarande 55mm Nikkor har *plågsamt* långsam autofokus.
Jämförelse mellan Canon 100mm och Tamron 90mm:
http://photo.net/equipment/canon/can-tam-macro/
Canons 60mm-makro är klart skarpare än 100mm, precis som man skulle vänta sig, men bägge är mycket skarpa, skarpare än i stort sett nån zoom-lins, så länge man inte kör med dem vidöppna.
Jag kommer att välja 100mm istf 60mm pga det längre arbetsavståndet, trots att 60mm'aren är skarpare.
Förutom snabbare fokusering har Canon-linserna den goda egenskapen att de har inre fokusering, dvs de ändrar inte längd - och funkar därmed inte som en blåsbälg som drar in en massa damm i kameran (som min 55'a gör, och Tamronen antagligen gör).
Vad tänker du köra för blixt? Jag vet ingenting om Canon-blixtar och tar tacksamt emot tips...
(Vad tycker du om 400D'n i övrigt? Det enda jag önskar är att den var vattenskyddad & hade GPS stöd & spot-metering som sin storebror...)