MickeDet går mycket snabbare att luta sig fram och tillbaka än att vrida på objektivet när man fokuserar manuellt.
Tja, jag slängde mig som en spastiker på amfetamin och jag kunde ändå inte hålla zebrorna i fokus. Att fisken dessutom ofta hann reagera på förblixten gjorde inte saken bättre (gissa varför så många foton av levande zebrafisk på nätet visar fisk böjd som ett "U").
I slutänden gav jag upp och låste fokus på en sten och höll sen nere avtryckaren varje gång en zebra kom i närheten, i förhoppningen att någon fisk skulle vara i fokus och ha en hyfsad pose på något foto. Två timmar och ett drygt hundratal foton av oskarpa "U"-böjda zebrafiskar med arslet mot kameran senare var det här det bästa jag hade:
http://filaman.ifm-geomar.de/Photos/PicturesSummary.cfm?ID=4653
Där gav jag upp.
En autofokus snabb nog att hålla en zebrafisk i fokus hade gjort mitt liv sååå mycket lättare. OK, det är möjligt inget sånt makroobjektiv existerar, eftersom de allihop är kompromisser mellan makro & korta teleobjektiv, men å andra sidan är zebrafisk den näst jävligaste fisk jag nånsin fotat, så ge mig bara ett autofokus lika snabb eller snabbare än den en Nikkor 60mm makro har, så är jag nöjd.