daniel_i_malmöNaturligtvis rör det sig inte om medveten smygreklam, men utan tvekan blev resultatet likväl att en viss butik fick extra uppmärksamhet och säkerligen några extra besökare på sin hemsida.
Enda anledningen till att denna "smygreklam skulle funka är väl att någon tar upp det på ciklid.se och då går man in på företagets hemsida för att jämföra;)
Så om det var smygreklamen man var rädd så vore det väl i så bättre att uppmärksamma redaktionen direkt (istället för på ett offentligt forum) om felet i det hela.
Sedan är det ju alltid svårt att dra gränser - jag har ju själv genom åren bidragit med några förstasidor till CB - foton som jag själv sedan också använt kommersiellt.
På den tiden jag var redaktör så använde vi omslagsfoton från African Diving som de sedan också har använt kommersiellt etc. etc..
Så länge CB inte betalar ett öre för de foton och artiklar som används där så har vi också svårt att ställa krav på fotografen att han inte får använda fotona i något annat sammanhang. En helt annan sak vore ju om man betalade för fotona men då skulle knappast Ciklidbladet kunna existera idag.
daniel_i_malmöI allra värsta fall skulle detta kunna vara något som andra annonsörer retar sig på. Någon tokstolle skulle också kunna få för sig att NCS redaktionella material inte var oberoende av annonsörernas önskningar.
Jag minns en period i CBs historia då tidningen åtminstone av en grupp mycket aktiva, och tydligen förtrödna, skånska ciklidister kallades för bladet eftersom de upplevde att en viss stor butik i södra sverige fick orättvist mycket redaktionell reklam. Jag vet åtminstone en butik som trots stor sortering av sjöciklider konsekvent avstod att annonsera i CB pga detta. Troligtvis blir inte konsekvenserna sådana denna gången men likväl är det väl bättre att vara på den säkra sidan i möjligaste mån?
Gnällspikar till affärer har det alltid funnits och kommer det alltid att finnas - istället för att gnälla kan de ju då istället bidra själva.
Om CB genom åren skulle ha vikit ner sig för dessa gnällspikar då hade det verkligen inte funnits något oberoende kvar.
Just ovannämnda fall känner jag inte till om det inte är min gamla affär du avser. En gång för en herrans massa år sedan så fick dåvarande CB redaktören Lasse Forsberg kritik för att det kom in för många importnytt från min affär eftersom det bara var jag bland affärsinnehavarna som iddes skriva sådana (övriga iddes bara gnälla).
Genom åren har det också förekommit många "hot" från affärers sida - bl.a. vet jag att en viss mycket stor ciklidaffär under många år bojkottade annonsering i CB för att det då togs in annonser om fisk säljes från privatpersoner i CB (före internetannonseringens tid).
När vi för några år sedan startade med bonus/medlemserbjudandet till medlemmarna så fick vi en skrivelse från ett stort antal ciklidaffärer om att de skulle sluta annonsera i CB om vi genomförde detta. En av dessa genomförde sedan också sitt hot.
Självklart måste man agera på ett vettigt sätt gentemot handeln eftersom vi för vår hobby är beroende av dess existens och vitalitet men att för den sakens skull vika sig för de mest bakåtsträvande gnällspikarna bland dessa är inte rätt väg att gå.