Ola SvenssonMen kommer det att accepteras? Kommer de 10 nya slaktena som beskrivs (tydligen finns det en massa morfologiskt data enligt lanken ovan) att accepteras? Kommer detta leda till att akvarister far lite mer stabilitet, eller kommer det sjunka i glomska?
Svårt att säga. Artikeln är mainstream, men det finns tecken som tyder på att ingen är riktigt nöjd med resultatet.
Vad gäller stabilitet... Resultatet är per automatik inte stabilt, eftersom det till stor del bygger på grupperingar som inte kan skiljas från slump. Kanske kommer akvarister att få ett gäng nya namn att memorera, och de namnen står sig tills nån sekvenserar hela mitokondrier eller tjugofem nya arter eller byter utgrupp, gör om analysen - och får ett annat (och troligen lika dåligt stött) resultat.
Att koncentrera sig på grupper med stöd är inte en garanti för sanning eller stabilitet, och det lämnar många frågor obesvarade, men att koncentrera sig på ostödda grupper är en garanti för instabilitet.
Blev det nat kul?
Jag har inte gjort något på detta än. Jag har gjort många liknande analyser och är ganska säker på att jag redan vet resultatet: mitt parsimony jackknife träd kommer att vara identiskt med deras Bayesian träd vad gäller väl stödda noder medan ostödda och svagt stödda noder kollapsar; och att byta utgrupp eller ändra taxon-urval kommer att leda till kaskader av ändringar i Maximum Parsimony & Bayesian-trädens ostödda och svagt stödda noder.