Tyvärr blir det lite av ett Moment 22 om punkt nummer 2 får råda.
Jag menar att om gamla frågor inte får ställas på nytt, så kommer forumet att sakta men säkert avklinga till att nästan inga akvarierelaterade frågor alls ventileras.
Det är inte alls säkert att gamla trådar sitter inne med de korrekta svaren, om det nu finns sådana. Dessutom bedömer säkerligen frågeställaren svarens trovärdighet i förhållande till svararens omätbara "status" på forumet, vilket är ännu svårare att sia om, om tråden är gammal.
Förresten Patrik, brukade du inte ha en avslutningsrad, som tog upp att detta med akvariehobbyn inte är en exakt vetenskap?
Visserligen kan inte alla göra som Einstein, göra om svaren, men nog ändrar sig svaren en del över tiden vad gäller akvariehobbyn också.
Jag tycker därför att det är självklart att gamla frågeställningar får tas upp igen, även om det går att läsa sig till en hel del i äldre trådar. Många av er som skrivit i denna tråd nämner ju frivilligheten att läsa och frivilligheten att svara. Låt det vara så, istället för att som ibland händer "Sök i forumet, det är redan diskuterat". Nej, det är inte ett väkomnande svar till vare sig nya eller gamla forumsbesökare.
Jag har inte varit med särskilt länge, men jag kan säga att jag upplever det lite som Stefan beskriver. Det är mycket som diskuteras som rör sig i perferin av akvariehobbyn, ibland blir det t.ex. mycket foto. Jag exemplifierar med en tråd från zoopet som tar upp bl.a. Zaphi
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=94433
Visserligen en zoopet tråd, men det kanske ändå exemplifierar bra vad Stefan eller jag "ser" ibland d.v.s. ett något flyttat fokus.