HåkanMFinns det några träd som är direkt olämpliga ??.
I sådana här fora sägs att alltid att man skall undvika barrträd. Tallrötter från torvmosse plockade jag på 1970-talet och dom använder jag fortfarande. Däremot har jag inte hittat någon ny lämplig torvtäckt i närheten så det är dags för nya djärva grepp. Torvtäcktsrötterna är ju dessutom egentligen fusk eftersom dom är så urlakade att eventuella "gifter" knappast finns kvar. Därför har jag nu plockat hem en stor granrot från ett hygge som jag skall testa! Jag måste ju ta reda på om giftet är en myt.
Framåt våren när jag fått bättre utrymme skall granen "sjösättas" i ett akvarium - jag återkommer med rapport.
Döda grenar av syren har jag annars använt flitigt (efter ett tips från Sune Holm). Någon gång har jag fått lite infusoriebildning och mögel på grenarna, men det har gått över av sig självt på någon månad. Ser dessutom väldigt naturligt ut. Trä i olika stadier av nedbrytning är ju en naturlig miljö för många fiskar.
Jo Tezz, är det något som inte är beständigt i 10000-tals år så är det plast. Och bly och andra tungmetaller är nog bland de få saker jag INTE skulle komma på att stoppa ned i ett akvarium.