LacustrisJag har precis bytt ut min Fluval FX-5 mot ett Eheim 2080 Pro3.
Fluvalen har konstrat hela tiden, framförallt har den låtit otroligt mycket.
Jo, kvalitén verkar varierande och det verkar som jag samlat ihop alla måndagsdelar här....
Motorn med pumphjulet har bytts ut, spannen har bytts ut o.s.v. men det har inte hjälpt nämnvärt. Visst, det har funnits tysta perioder men inte länge. Har motordelen varit tyst har det istället sorlat och bubblat o.s.v.
Filtreringsmässigt har den fungerat men just ljudmässigt så har det varit mindre bra.
Man skall nog inte döma alla FX-5 efter min otur men jag har iallafall tröttnat och återgår till Eheim.
Synd att ni har problem med era FX5. Trodde alla fungerade bra som mitt. :)
Jag har haft Fluvals FX5 i ett halvår nu och är supernöjd med detta filter!
Jag hade problem i början som en del har beskrivit här, med sörplande, som om den drog in luft någonstans i från. Till slut kopplade jag ner filtret och kollade igenom mackapären utan att hitta några fel (som jag som novis då skulle kunna upptäcka *S*), men i allafall, så efter denna koll så fungerade filtret utmärkt efter det och gör så än i dag. Tystgående och fint.
Eheim är säkerligen en ännu bättre produkt, men med tanke på den låga kostnaden för ett FX5 så är min åsikt att man får mycket valuta för pengarna.
/Helena