Micke MDet lutar nog åt en 2080 professional 3 eller 2260, möjligen aquael 700, den är ju lite billigare.
Deelay: Du som hanskats med både 2260 och 2080, upplever du att 2080 är enklare att hanskas med, eller är det mest säljsnack? Just pga torvfiltreringen vill jag ju ha ett filter som är enkelt och snabbt att koppla i och ur för torvbyte. Jag har aldrig greppat riktigt hur de "gamla" filtrerna funkar vid start och så. Har fått uppfattningen att det ska vara en lite krånglig procedur att vattenfylla etc. Har 2260 egentligen någon fördel gentemot 2080?
Mvh Micke
Skulle jag köpa ett ytterfilter idag till mitt 860L så skulle det nog bli ett 2250 pga att det är ganska tyst och jag har burken i gästrummet(kåpan kan vibrera men den kan man va utan) skulle burken stå i ett avskilt rum som inte var avsett förr sömn så skulle jag köra på 2260an pga lite mer tryck mitt sista val i Eheimserien skulle nog bli 2080... känns inte riktigt lika gedigen och enkel.
Att starta ett 2250 eller 2260 är en baggis plus att man enkelt luftar ur dom genom att vippa dom lite några gånger sen e dom tysta från surpelljud... kan komma tillbaka lite efter ett tag om filtermediat är nytt, det tar ett tag innan allt syre släppt från det då. Klassik modellerna är ju bara en stor tom burk vilket e det man behöver, bara slänga i det man vill ha tills man fyllt det, sånt som man enkelt vill kunna ta ur lägger man i en nätpåse som man då bara lyfter ur vid behov.
Startar dom gör man enklast med en liten cirkulationspump om man inte gillar att suga i utblåsröret, kör igång cirkulationspumpen o tryck utblåset in i Eheim insugets slang, efter ett par sekunder är hävertfunktionen igång o det är bara stå och vänta lite till det e nästan fullt, stoppa då i kontakten och det kommer automatiskt igång, skulle man misslyckas är det bara stoppa i sladden igen med behållen fylld och trycka in vatten i insuget med cirkulations pumpen så då kommer att få det att börja funka.
Förfilter och allt va dom skriver om på dom nya är ju under locket på dom så man måste likförbannat ta bort slangar och lock... Köp ett par grå eheim avstängningskranar och sätt på slangarna ganska nära filtret på klassik filtret så är det smidigt för då kan slangarna sitta kvar i burken när du behöver lyfta in det i badrummet o mecka med filtermediat, bara stänga kranarna och koppla loss.
Dubbla innsug på 2080 är för mig inte en fördel... fler slangar och mer krångel i mina ögon.
Rena pumparna ska va bra har jag hört från flera håll men har alldrig meckat med dom så jag vet inte hur pass bra jag skulle tycka att dom är.
Som kalle-majja säger så skapar 2080 ofta ett skumt resonansljud.
usch vilken lång redogörelse... har säkert glömt nått iaf =)