hej jag undrar om det är någon är som är bra på filter?
Jag har köpt en fluval Fx 5 men jag undrar om den bubblar hela tiden eller om det bara sprutar ut rent vatten..
Mvh stefan
Hänger inte riktigt med på frågan men bubbla ska den inte göra. Menar du att det låter som det är luft i systemet, liksom puffrar emellanåt i omgångar? De kan ta ett par dagar innan fluvalen blir tyst efter att man har haft isär den och satt på den igen. Prova att dra ut sladden och "ruska" filtret lite lätt så märker du om luft kommer ut. men de brukar ända dröja någon eller ett par dagar innan det blir tyst.
Fx5.orna har ju den funktionen så att filtret stannar ett par minuter varje dygn och trycker ut luft hur det nu funkar, tycker inte de funkar så bra dock.
Sen hade jag problem med ett FX5 filter som även var inne på reparation just för att den bubblade och ingen kunde förstå varför. Filtret kunde fungera perfekt i ett par dagar och sedan börja så man ibland fick gå upp på natten och ruska filtret. Slangarna var helt täta och allt låg en bra bit under vattenytan. Till slut gav jag upp med de filtret så nu står de i garderoben. Du kanske har något liknande problem?
Tyvärr kan gummi anslutningarna krångla och dra in rejält med luft vid vattenbyte. Jag menar de gummianslutningarna där ena sitter på änden på den veckade slangen och en som går till plaströret som sitter på insuget. De löser man lätt genom att ta bort de gummit som sitter på röret och trär bara över de gummit som sitter på slangen direkt på röret om du förstår vad jag menar.