RobinJapp! För att få långt skärpedjup krävs det att bländartalet är högt men då blir det väldigt mörkt och då behövs blixt (på nybörjarspråk).
Rätt?
Yeah :)
Niklas OlssonNejdå, du fattade mig rätt...alltid detta: pris vs. kvalitet.
Får nog bli att kika efter ett sådant, kan kanske bli ett bra "porträttobjektiv".
Fick kameran idag så nu håller batteriet på att laddas..:-) Sen blir det nog lite kliande i huvet när jag försöker förstå mig på manualen..haha
:)
Najs!
(sorry om jag idiotförklarar dig nu, vet ju inget om dina tidigare fotokunskaper)
Håll dig borta från dom "förinställda autolägena" porträtt, landskap, närbilder osv å allt va dom heter. Kör ist på P nu i början!
Då sköts bländaren å slutartiden automatiskt, så då får du öva på ISO:n...
..men, ute i dagsljus å liknande där de finns mkt ljus kan du köra på låg iso, t.ex. 100-200!
Å när du befinner dig i en situation där de ändå är mkt ljus, fast du vill kunna fånga ett "snabbt ögonblick" å vill få en skarp bild t.ex. en motorcrosstävling, då får du köra högre iso (för att kunna köra med kortare slutartid) typ 400! 800 funkar ju me, men de blir ju mer brus/grynigt.
Å sen inomhus å mörka miljöer (utan blixt) 800-1600!
När du fotar på P så ha alltid ett öga på vad kameran ställer in för slutartid å bländare så du lär dig om vilka värden som kan va lagom vid olika situationer...
Sen gå över på M å testa...