Erik ÅhlanderJag har minimal erfarenhet av Malawi och har aldrig haft sådana papegojor som du har (men jag har den "äkta" papegojcichliden, Hoplarchus psittacus). Men instiktivt skulle jag försöka ge dem var sitt akvarium (alltså Malawin för sig) och ganska gott om plats - territoriella arter kan göra varandra stor skada på kort tid efter att länge ha fungerat hyfsat tillsammans. Det gäller att lära sig att se direkt om "terrorbalansen" har rubbats sedan man senast tittade in i akvariet.
Tack för ditt råd!
Mmm, jag har sett den "äkta" på bild :)
Det jag tycker mig få fram av svar jag fått och fakta jag lyckats snoka fram, är att det nog blir bäst att peta över Herr Malawiciklid i en egen balja... och försöka lösa det där med kompisar.
Bra även med infon att det kan "spåra ur" fast det verkat funka en längre tid. Det är ju annars lätt att tro att det är OK, alltvidare.
En liten undran till (till den som har ngn idé): Läste någonstans (fråga mig inte var, det har blivit rätt många ställen nu) att någon påpekade att hanarna i vissa fall OCKSÅ kan ägna sig åt "grävning".
Min Berra flyttar grus hela tiden. Är det alltså en typiskt honbeteende?
Så även äggfläckarna; läste att hanarna ofta har äggfläckar även på stjärtfenan. Skulle det tyda på att Berra, som endast har det på analfenan (namn?) sannolikt är en hona?