cichlids4funHej.
jag tycker att manipuleringen av bilder via tex photoshop ska ge sämre betyg, är det inte fototävling vi snackar om inte bildhanteringstävling.
de som JAG bedömer vara uppenbart photshoppade får alltid urkassa betyg av mig tex där bakrunden helt är svart på.....det vore just ett snyggt akvarie! eller har fisken lagts på ett svart papper för att sedan fotas.........
nej fram för de rena bilderna, sen om man fixat lite grand är ju omöjligt för mig att veta men då skiter jag i det, om det inte märks tydligt.....
Om möjligt borde det förbjudas med efterjustering av fotorna.........
håller med kjell oxå om att onödigt stora bilder stör rätt mycket......
sen är man ju lite färgad oxå man röstar ju lite med hjärtat efter om man gillar fisken oxå...
men detta är ju bara min åsikt;)
Håller med Micke - bildbehandling med måtta är bara bra.
Sedan bara för att bakgrunden är svart behöver den ju inte vara photoshoppad - det kan man få genom att jobba med skärpedjup och blixtens placering.
Sedan kan man ju undra varför inte efterjustering skulle vara tillåten - alla "förjusterar" vi ju.
Vi förändrar ju färgerna på fisk genom att använda olika belysning i akvariet, vi förändrar färgerna genom att använda blixt, olika kameror läser färgerna på olika sätt, vi kan förändra fiskfärgen genom olika kamerainställningar etc. etc. - så ALLA oavsett om det sker med avsikt eller inte förändrar fiskens färg innan man laddar in det i datorn.
Så jag tycker att det är helt Ok med manipulering så länge det sker med måtta och syftet inte är att förändra fiskens utseende.
Jag bifogar nedan ett helt misslyckat foto som visar en fisk som är silverfärgad (dvs inte på något sätt blå) och som inte har behandlats en sekund i photoshop - ändå har färgerna blivit helt fel.