ZaphiJädrar va folk hakar upp sig på vilken kamera de skall köpa helt i onödan. Köp ett system och håll dig till det.
Det låter bittert =)
Det handlar nog inte om att man hänger upp sig på vad den heter men man använder namnen när man diskuterar de olika modellerna... eller du kanske föredrar att man säger -Jag ska nog köpa den svarta kamerna på rad 3 i hyllan på Expert i solna centrum- =) Vet du vilken jag menar då?=) förmodligen inte.
ZaphiSen om det står Canon eller Nikon på framsidan spelar absolut ingen som helst roll och kommer inte göra någon till en bättre fotograf. Jag har fotat Canon i 8-9 år och det har alltid funkat så jädra bra för mig så jag nästan har ett kärleksförhållande till mina kameror. Hade det blivit Nikon hade det förmodligen varit likadant.
En sak är klar, det är du som tar bilden, inte kameran.
Självklart spelar det roll om det är en Nikon eller Canon eftersom det finns olika mängder tillbehör i olika prisklasser till respektive modell vilket kan vara avgörande för ens val...
Sedan att kameran inte spelar nån roll är ju crap... klart det spelar roll eftersom det bli olika karaktärer på bilden med olika kameror, det vore som att säga att mikrofonen inte spelar nån roll vid sånginspelning utan bara han kan sjunga bra... inte heller sant.
Om du ger mig 5 olika kameror så kan du ge dig på att det blir olika resultat eftersom det är olika egenskaper dom besitter.
Sen om du känner att du har ett kärleksförhållande till din gammla kameror så är det ju skoj att du känner så, alla e vi ju olika =)
MickeNikons kitoptik 18-70mm är riktigt bra.
Tyvär så fanns det inte nån D80 med den optiken utan det va 18-55 eller 55(tror jag det va) till 135 men den sista va ganska mycket dyrare.
Kanske 18-55 håller samma klass som 18-70 eller är det kanske ett helt annorlunda objektiv...
LaeskKöp en begagnad canon 30D så får du nått gött å hålla i! :)
Kommer kolla lite beggat i kväll =)
Ps. God JuL