JarnisEtt litet tips i all välmening angående köp av kameror via internet...
Tänk på att ni i 9 fall av 10 missar den svenska bruksanvisningen när ni köper via internet och att ni trots alla "World-wide" garantier riskerar ett omfattande strul om det skulle vara någonting som krånglar under garantitiden. Den svenska manualen kostar 500-600:- om ni försöker köpa den här i Sverige i någon butik. Flera av dom svenska försäljningsställena säljer parallellimporterade Nikon/Canon kameror och var observant på om det verkligen är en "svensk" kamera du köper om du vill ha manualen på svenska språket.
Det är självklart att manualen inte kostar 500-600:- att trycka upp men det är svenska Nikon/Canons reaktion på parallellimporten. Det är klart att dom är sura när dom inte själva får sälja utan bara lämna ut manualer. Därför finns dom inte heller någonstans för nerladdning.
Butikerna är skapligt trötta på att hjälpa kunder med internet/Kanarieöarna/Singapore kameror som strular och många gånger kan du bli hänvisad till generalagenten (Nikon/Canon) direkt själv. Butiken är inte skyldig att hjälpa dig trots alla WW-garantier.
Ditt "tjöt" köper jag inte för fem öre om jag ska va ärlig!
För de första kan man t.ex. köpa 400D:s svenska manual direkt från canon för 175kr! (i ditt fall behöver du ingen deelay då du kan din 350D redan! 99,9% lika i användande)
Sen "om nått strular" me kameran ska man alltid skicka den direkt till canon i mölndal, skippa affären/internetbutiken du köpte den ifrån, de tar bara längre tid att få tebax den om dom ska sköta de hela...
Å jag har kompisar som har grejjer från t.ex. tyskland, USA å Kina som aldrig stött på problem av Canon i mölndal!
De låter lite som om du själv jobbar i en fotoaffär... va vet jag
God jul iaf :)
PatrikMalmoJag blir i vart fall lite avis på Laesk som kan fota firrar UTAN blixt och få bra resultat...
Ähh trams, jag har ingen "speciell" utrustning för de... Ha bara ett objektiv som du kan gå ner me bländaren till 2,8 å fota me minst ISO 800, så kan vem som helst fota fisk utan blixt me gott resultat! Å glöm inte köra manuellt å ta så snabb slutartid som "möjligt"
Om nån ska ha cred är de cutekid, enligt mig den duktigaste fiskfotaren på detta forum, å han kör kitobbe å billiga blixtar.
:)