Tror jag har missat nåt här... Tror att det är vanligt att man ropar "inavel!" så fort en fisk el grupp skiljer sig negativt från mängden men vem är att avgöra att det beror på just inavel!?
Alla som odlar har ett ansvar att se till att en art,variant el linje dras upp på "rätt" sätt,under rätt förutsättningar. Det är vi alla överens om, eller hur!? Men det innefattar ju även att vi köper "rätt" fisk att odla på! Visst!? Lite som det Pontus är inne på tror jag...
Vad som är mer sorgligt är då att det den senaste tiden (åren) har kommit in MKT och billiigare Tropheus som bla har inneburit att kvaliten generellt har sjukit (iaf enligt min bedömning). Har blivit mer Tropheus att välja bland vilket iofs är bra, men ribban verkar ha sänkts på hur vi vill att de skall se ut / vilken kvalitet de skall ha.
Det tycker jag verkar mer illavarslande än räddslan att det skulle dyka upp inavlade troffar i handeln!
Håller fö med om detta..
Ola Fast jag tror ju att det mesta som skylls pa inavel (daliga farger, krokta ryggar och fenor, ofullstandiga gallock) oftast beror pa daliga forhallanden som yngel.