Godt initiativ. Har selv en stor interesse av hold og oppdrett av disse fiskene. Det som er flott er jo at her går det faktisk bra å bli kvitt yngel av disse artene.
Vi har da noen Vieja i Norge også. For tiden svømmer følgende Vieja i min kjeller:
5 store Regani, to hanner, tre hunner. Her trenger jeg noe bistand for å få dem til å leke. de er nå over to år gamle, så kjønnsmodne bør dem være. Hunnene rister og gjør seg til for hannene, men hannene er ikke interessert i dem?? Denne arten er også veldig skvetten og sky. De har dermed fått eget kar høyt fra gulvet med masse stein og gjemmesteder. Noen som har noen tips?
Ett par Melanurus, to single voksne hunner + mange små. Dette er en fisk som vi hadde flere av i Norge, men så plutselig forsvant den, det var bare hunner å få tak i, men så en dag kom det opp en annonse og ett par ble tilgjengelig. Flott fisk som jeg nå vil igjen prøve å etablere. de første ti går til en akvarist i dag.
Ett par Maculicauda + masse små.
Ett par + en sønn og datter Synsillum, skal være VF. Flotte er dem ihvertfall og gir flotte unger ut fra de voksne sønner og døtre jeg har sett fra dette paret.
5 små (12cm) Argentea.
6 små (4 cm) Bifasiatum.
6 små (12 cm) Zonatum Rio Coatzacoalcos (Rio Grande). Disse er fanget som små fisk (1cm) av en akvarist fra Kristiansand/Norge. Så dette er vel de fisk jeg har hatt hvor jeg er 100% sikker på at de er viltfanget og fra hvilket fangststed. Ryktene vil vel også ha det til at denne etterhvert blir beskrevet som egen art.
Vel det er disse jeg har for tiden, og stadig på søken etter flere...
Som tidligere så ligger det bilder på:
http://www.vgb.no/17214/
Hilsen
Henrik