Alexander YlipääSnyggt. Mycket snyggt. Gillar när både namn på fisk och fotograf finns med. Bilden blir mer komplett på något sätt.
Jag tycker helt tvärtom. Text på en bild förstör helhetsintrycket och jag gör det aldrig längre. En bild är uppbyggd av (oftast) noga balanserade komponenter som rubbas då text skrivs på bilden. Inte bara det, om du exempelvis använder bilderna i sammanhang där de skall bedömas på något sätt får du alltid negativa synpunkter om detta.
Sen kan man ju tycka att det är smart inom vår hobby att skriva namn etc för att folk skall veta vad det är, men det är en annan sak...
Vad gäller det där med copyright och eget namn så är det ju så att fotografen självklart har äganderätten av bilden med eller utan namn, så vill du tjäna en hacka på den kan du ju alltid hoppas att någon använder den mot din vilja för då kan du ju skicka en ganska fet faktura sedan. Låter konstigt kanske, men detta är faktiskt ett väldigt vanligt förekommande fenomen hos många fotografer. Jag vet många som utsatts för detta och frågat mig om råd och jag vet även många som fått bra ersättning för "stulna" bilder.
Artnamn skall väl för övrigt skrivas med ett kommatecken och mellanslag innan fångstplatsen anges?! Sen tror jag inte att exempelvis "White lips" skall med i artnamnet. Så där har vi ett annat problem, det gäller ju att skriva ut namnen på rätt sätt också... Jag säger inte att du gjort så mycket fel, jag säger bara att om man nu skall skriva ut namn, gäller det att alla som gör detta gör det på rätt sätt, annars får det ju motsatt effekt, att folk lär sig mindre eller felaktigt av detta.