jarinenMen om man fokuserar på fiskarna vilket jag tror mer än 9 av 10 gör så är det klart att vattenbyten är nödvändiga framförallt för att de här 9 av 10 alltid har mer fisk än vad ex. Tropfrogs teorier handlar om där vattnet ställs i fokus.
Mvh Jari
Nu vet jag inte riktigt om du har förstått hela budskapet. Mitt hemakvarium har många gånger mer fisk i sig än vad de flestas kar här inne har. Anledningen?? Att bryta förhärskade "sanningar". Förutom att jag har mer fisk än de flesta här inne så har jag avsevärt mindre ljus än vad de flesta växtakvarister har. Anledningen?? Ja du förstår?
Det är egentligen bara att lägga ihop 1+1. Om växter inte trivs i ett akvarium så är det ett tecken på att de saknar något. Detta har växtakvaristerna greppat och tillsätter vad växterna behöver. Men det som tillsätts är detsamma som det som fiskarna skiter ut fast i kemikalieform. Ett enkelt test ledde till slutsatsen att det är svårt att få fiskarna att skita så mycket som bra växande växter behöver. Slutsatsen var att växterna kan ansvara för reningen utan större bekymmer. För att testa detta ytterligare ökade jag fisklasten rejält. De flesta här inne som byter vatten varje vecka skulle nog påstå att jag har för mycket fisk i mitt kar.
Att ha bra vatten har alltid för mig varit det viktigaste för framgångsrik fiskhållning, det förvånar mig att du inte ser kopplingen mellan vattenkvalité och fiskhälsa. För mig är det ett självklart samband.
MVH
Magnus
PS: Ola, jag jobbar inte på universeum. Men jag råkar känna till att regnskogssystemet med diskusen inte har någon uv rening. DS