malawijannemagnus mitt inlägg med exempel med mina troffar, hur löser du det.mvh janne
Jag har ingen egen erfarenhet av troffar. Men jag är säker på att även de mår bra vid nitrathalter upp till 50. Problemet torde vara att hålla upp syrenivåerna tillräckligt för dessa djur. Låg organisk belastning i karet, god filterhygien och oxidator borde klara jobbet.
Synd att du väljer att saxa citat för att påstå att jag inte ser kopplingen mellan vattenkvalite och fiskhälsa. Mitt förra inlägg gick ut på att man i viss mån kan se hur fiskar mår och reagerar på vattenbyten, baserat över år av vattenbyten. Det kanske inte anses tillräckligt vetenskapligt? utan det är mätstickor och vätskor som talar om hur vattnet mår och därför ochså hur fiskarna mår? Fast den kopplingen gör inte jag. Du har ju helt klart rätt i det du säger men det kräver att en himla massa variabler skall stämma. Det jag är ute efter är huruvida det generellt inom denna hobby är överskattat med vattenbyten och som jag skrivit förut, jag tror tvärtom det är underskattat.
Ursäkta om mitt saxande inte gav ditt inlägg rättvisa, men jag trodde att det räckte att komentera endast det som var kommentarer på mitt inlägg.
Vad gäller vetenskaplighet så kan jag lova dig att hobbytester långt ifrån kvalificerar sig som vetenskapligt hållbara. Men för mig som hobbyist ger de en hyffsat approximation. Däremot så är jag inte lika säker som dig på att fiskarna mår bättre vid stora vattenbyten. Visst rör de på sig mer och visst skulle man kunna utifrån det anta att de är piggare/mår bättre. Men det har aldrig slagit dig att det kan handla om stress? Fiskar som är ute och rör sig mer än vanligt vid vattenbyte kanske helt enkelt är stressad av de plötsliga stora förändringarna.
Att bra vatten= god fiskhälsa är inte lika självklart som att god fiskhälsa kräver bra vatten. Det är en viktig skillnad som man inte bör glömma. Med tester kan man få en hyffsad idé om vattnet oorganiska inehåll. Resten är organiskt, det är inte mätbart. Men vetenskapen har visat att vatten med ett förhöjt inehåll av fiskkolloider skyddar fiskarnas slemskikt och minskar irritation i gälarna (hur många diskussioner om kliande fiskar finns inte på ciklidforumet?). Mängden fiskkolloider i ett vatten är direkt kopplat till antalet fiskar och åldern på vattnet. Om man håller vattnet rent oorganiskt sett så blir vattnet bättre ju längre tiden går.
Om vi skall gå tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag inte att vattenbyten är underskattade, folk här inne har en enorm övertro till vattenbyten som den enda viktiga parametern för att nå gott resultat i sin fiskhållning. Ju mer vatten du byter desto bättre akvarist är du. Jag skulle heller inte säga att de är överskattade, vattenbyten är viktiga för att på sikt undvika obehagliga överaskningar. Jag menar bara på att de flesta byter för mycket vatten i sina kar. Då menar jag framförallt för sitt eget bästa. Mindre vattenbyten ger mer tid till att njuta av det man skapat och större möjligheter att göra en levande miljö av sina akvarium. I vissa fall kan det även vara för mycket för fiskarnas bästa, pga klor och kooloidproblematiken.
MVH
Magnus